Re: Jak zrobic siec bezprzewodowa...

Autor: Grzegorz Szyszlo (ZNIK_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Sat 18 May 1996 - 20:03:05 MET DST

khc_at_hq.pm.waw.pl (Krzysztof Halasa) wrote:

>Ale zdaje sie kabel Ethernet (cheapernet) nie ma galwanicznego polaczenia
>z bebechami komputera, czyli np. GND. Nie wiem co tam w srodku siedzi
>(nigdy mnie to nie interesowalo), ale jakis czas temu mialem 220V na kablu
>(sprawdzane - po prostu faza, nie jakies slabe przebicie) - prawdopodobnie
>ktoras maszynka sie skwasila - i cala siec dzialala, nic sie nie palilo,
>a przeciez wiekszosc maszynek ma 0 na obudowie. Glupio tylko bo jak
>dotknalem kabla i obudowy komputera to mnie sieknelo :( Nie mam zerowanego
>terminatora na tej nitce).

> [...]

W karcie ethernet siedzi tzw. transceiver , ktory m.in. galwanicznie
separuje kabel BNC od reszty elektroniki.

niestety nie ma tak rozowo. niech ktokolwiek sie przyjrzy jak wyglada
samo gniazdo BNC w karcie. ekran jest zwykle podlaczony do sledzia,
czyli i do reszty komputera. tak wiec zegnaj izolacjo galwaniczna.

jeszcze druga kwestia. galwanicznie od sieci powinien sepaowac zasilacz.
ale z tym roznie bywa. wszystkie zasilacze maja jakies uplywnosci
rezystancyjne i pojemnosciowe do obudowy. "dzieki" temu na obudowie moze
byc jakies napiecie (czyli zlap sie za komputer i kaloryfer
jednoczesnie, a zobaczysz gwiazdy). dlatego wazne jest zeby kazdy komputer
byl podlaczony do gniazdka z "bolcem", zeby go wyzerowac. jak tego
nie bedzie, to przewodem zerujacym stanie sie kabel sieci komputerowej.

ps: mozna kupic separatory galwaniczne do BNC. to taka gruszka, ktora
    sie wpina pomiedzy kabel i karte sieciowa. gruszka wisi na karcie.
    wpieta po obu stronach kabla, tzn. przy serverach czy repeaterach w
    roznych budynkach stanowi izolacje galwaniczna.

pps: slyszalem tez o specjalnych transceiver'ach , o wzmocnionej izolacji
     galwanicznej. maja kilka zabezpieczen. zecz trudno osiagalna bo
     jest niewielu chetnych na kupno i prawie nikt nie sprzedaje.

ppps: czy ktos wie co to jest pps ?