Re: Mentalnosc Kalego czyli Re: crack do rara

Autor: Jaroslaw Kozak (kozi_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Wed 15 May 1996 - 15:11:23 MET DST

On Wed, 15 May 1996, Mariusz Studzinski wrote:

> Ale trzeba zachowac pewien umiar w okaleczaniu produkcji Shareware i
> wycenianiu ich - Jakis czas temu zciagnalem z sieci procedurke do
> odtwarzania animacji w trybie HiColor, ktora po pierwsze miala ograniczenie
> do animacji max. 45 klatek a po drugie zarejestrowanie jej kosztowalo $45.
> Co to za shareware. To predzej RIPWARE ! Oczywiscie wywalilem smiecia ale
> gdybym mial cracka to wcale nie zawachalbym sie go uzyc.
>
> Mariusz Studzinski

Ciekawe? Chyba nie rozumiesz pojecia shareware, nie podoba ci sie nie kupuj
/plac itd. Nikt nikogo nie zmusza do uzywania oprogramowania shareware.
Poza tym cena oprogramowania czesto nie ma nic wspolnego z iloscia pracy
jaka zostala wlozona w jego wyprodukowanie. Mowie tutaj o bezposrednim
nakladzie pracy jaka zostala wlozona w jego produkcje - do tego dochodza
koszty badan, ksztalcenie programistow, projektantow i informatykow,
przyszly rozwoj produktu, ewentualne zyski, rynek zbytu itd.
Tobie ten programik nie byl potrzebny - komus komu bedzie ppotrzebny cena
nie wyda sie wygorowana 45$ to raptem 1.5 pracy projektowej w/g aktualnych
stawek. Cikawe czy znajdziesz programiste ktory napisze ci taki sam
programik za 45$ obawiam sie ze nie.

Wiekszosc osob na tej liscie nie posiada zielonego pojecia czym jest
stworzenie dobrego produktu typu program komputerowy. Dla nich najlepszym
rozwiazaniem jet jego kradziez.

Mysle ze czas zakonczyc ta dyskusje, zadna kradziez nie moze byc
usprawiedliwiona stwierdzeniem : nie stac mnie to kradne.
Sama idea kradziezy polega na tym ze zlodziej kradnie bo nie moze sobie
zafundowac takiej czy innej rzeczy bo go nie stac.

Tak na koniec nauczmy sie traktowac oprogramowanie jak kazdy inny produkt
handlowy - to ze mozna go w prosty sposob powielic nie oznacza ze mamy to
robic nielegalnie. Co do nauki w szkolach firmy ktore chca promowac
swoje produkty stosuja tkzw upusty edukacyjne dla szkol - jesli tego nie
robia tzn sobie tego nie zycza.

Kazda pseudodywagacja na temat legalnosci kradziezy jest z gory
pozbawiona sensu gdyz sama kradziez jest zla.

Jarek
PS: Wszystkim tym ktorzy popieraja kradziez w takiej czy innej formie zycze
aby i ich produkt zostal w taki sam sposob rabniety. Moze to brzydko
brzmi ale to chyba bedzie najbardziej uczace.
# Jaroslaw Kozak #
# Departament Informatyki WBC S.A w Lublinie #
# e-mail: kozi_at_avalon.wbc.lublin.pl #