Re: karta Tseng 4000 64bit

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 26 Mar 1996 - 22:08:27 MET

>Czy ktos ma przykre doswiadczenia zwiazane z ta karta?
>Slyszalem ze sa problemy z jej praca w win95.
>Prosze o wszelkie rady/opinie/uwagi.

Tsengi serii 4000 sa kartami 32 bitowymi (masz na mysli zapewne modele z
akceleratorem - W32, W32i oraz W32p) obslugujacymi przeplot pamieci,
posiadajacymi wewnetrzny bufor (cos a'la video-cacheing tylko w tanszym
wydaniu), opozniajacymi takie operacje jak odswiezanie pamieci video jesli
akurat procesor zada dostepu do pamieci ekranu, dodatkowo zajmujace na
bardzo krotki okres czasu dostep do pamieci podczas wyswietlania obrazu.
Powoduje to, ze pod wzgledem parametrow bija duza czesc 64-bitowych
rozwiazan. Przyklad: moj komputer, moja karta (Hercules Dynamite Power) i
pozniej wlozona karta 64-bit (Miro 20SD na S3 864); obie z 2MB RAM.
Wlaczam 3dbencha - na mojej karcie pokazuje 11 klatek wiecej - czyli jakas
1/6 lepszy wynik (sporo zalezy od procesora - taka roznica swiadczy o
duzej rownicy w predkosci kart). Pod windows podobnie - wylaczajac test
CAD (czyli sa to typowe zastosowania) Tseng wychodzi 20-30% szybciej
zachowujac nizsza cene i niezwykla zgodnosc ze wszystkim co sie tylko da.
Nie ma problemow z praca Tsengow pod Win95 - mimo iz nie darze sympatia
tego systemu instalowalem go pare razy, zeby sie przekonac czy i jakie ma
wady (byc moze spodobalby mi sie... - chcialem sprawdzic). Pod OS/2
dostepne drivery korzystaja jedynie z czesci funkcji sprzetowych -
ograniczonych do wersji W32 (dodatkowe rozkazy W32i oraz W32p nie sa
wykorzystywane). Niestety karta na "dzien dobry" ma ustawione dosc wysokie
czestotliwosci odswiezania i moze nie dzialac poprawnie z gorszymi
monitorami. Jesli chodzi o porownanie czestotliwosci odswiezania, to w
najnizszych rozdzielczosciach moj Hercules potrafi wiecej (do 120 w
640x480, do 110 w 800x600, do 90 w 1024x768 i do 76 w 1280x1024) niz Miro
na S3 864. Na koniec jeszcze raz zaznacze - Tseng nie jest 64-bitowy, ale
pod wzgledem parametrow bije wszystkie popularne karty w ten sposob
reklamowane.

pozdrawiam, mam nadzieje ze troche pomoglem, i ze kol. Sparek nie zacznie
sie za chwilke wymadrzac...

karpio