Re: banki pamieci

Autor: Piotr Sobczak (piotrs_at_tch.waw.pl)
Data: Wed 21 Feb 1996 - 10:10:17 MET

> :>>Pisalem juz kiedys na liscie, ze ASUS ma taka plyte (P55SP4) na SiSie 551X
> :>>ktora moze pracowac z jednym SIMMem i wcale to nie spowalnia pracy plyty.
> :>?!!! Nawet jak pracuje tylko z jednym SIMM?
> piotr sie musial pomylic, bo jesli nie znaczylo by to ze:
> 1) plyta normalnie pracuje z 32bit obsluga ramu, co jest mozliwe i sa takie
> plyty na rynku
> 2) cache na plycie zapewnia dokladnie 100% trafien co jest niemozliwe
> oczywiscie moge sie zgodzic ze sysinfo, checkit czy wintach moga nie
> widziec roznicy, bo petelki testujace w wiekszosci wlaza w calosci do
> [...]
Musze was zmartwic ale sie nie pomylilem. To wlasnie glupie testy pamieci
wykazuja roznice w szybkosci przy obsadzeniu tej plyty tylko jednym SIMMem.
W testach aplikacyjnych, ktore mierza rzeczywista wydajnosc komputera a nie
poszczegolnych jego elementow, roznica w predkosci wynosi ~2% na niekorzysc
jednego SIMMa. Glupie testy takie jak checkit czy SI dla ktorych wielkosc
pamieci czy typ/wielkosc cache nie gra roli nie sa w stanie wykazac jakiej
kolwiek roznicy predkosci przy roznych konfiguracjach pamieci bo sa to testy
procesora. Oczywiscie nie jestem zwolennikiem obsadzania plyt pentiumowych
jednym SIMMem (jest to rozwiazanie raczej dla ubogich) i jesli tylko plyta
jest w stanie zrobic interlave miedzy bankami to nalezy obsadzic wszystkie
banki (szkoda ze robia tylko chipsety Orion, Triton II i Neptune).

Piotrek
piotrs_at_tch.waw.pl