Re: Jak dziala LBA?

Autor: Jarek Lis (lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 16 Jan 1996 - 17:06:39 MET

Darek Grzegorski (darq_at_bull.mimuw.edu.pl) wrote:
: On 15 Jan 1996, Jarek Lis wrote:
: > A piszac LBA, nie tyle mialem na mysli 'logical block adressing' do dysku, co
: > raczej funkcje BIOS, zeby moj dysk przedstawic, ze ma mniej
: > cylindrow, za to wiecej glowic.
: >
: A jestes pewien, ze tak nie jest standardowo ? Czy dla programow korzystaja-
: cych z uslug BIOS-u jest widoczne tylko 16 glowic ? To w takim razie w jaki
: sposob korzystaja one z calego dysku adresujac sektory za pomoca CHS ?

No wlasnie nie jest nadal 16 glowic. Nie moze byc, bo DOS nie zobaczylby
wiecej niz ~512MB. BIOS musi udawac wiecej glowic, stad moje zaskoczenie,
ze po wlaczeniu trybu LBA, moj dos sie zabootowal.
On jest posadzony przy geometrii 1024/16/63, i na ile znam DOS'a, to
po zmianie dzialal bedzie koslawo.

Dostalem co prawda sugestie, chyba prawdziwa, ze wlaczyc LBA to nie
wszystko, trzeba jeszcze sobie ustawic rzondana ilosc glowic i sektorow.
Pewnie o to chodzi.

: Wedlug mnie jesli BIOS przeprowadza translacje logicznego CHS na fizyczne
: CHS, to robi to zawsze, natomiast wlaczenie LBA oznacza, ze wysylajac
: polecenia do kontrolera bedzie uzywal adresow LBA, a nie CHS.

Ale to nie wazne jak sie porozumiewa z dyskiem. Istotne jest, jak
pokazuje ten dysk programom 16h/2400c czy 64h/600c. Spodziewalem sie,
ze jak wlacze LBA to to zacznie mi udawac to drugie, i DOS nie powinien
dzialac. Ale patrz wyjasnienie wyzej.

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |