Re: OS2 i dyski

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Sat 23 Dec 1995 - 14:13:31 MET

On Fri, 22 Dec 1995 23:38:12 +0100 Grzegorz Szyszlo wrote:

>hpfs dziala wstretnie na 8MB. tzn. strasznie wolno. fat jest jednak szybszy.
>jak jest wiecej ram, faktycznie warto :)

Z powyzsza opinia moge sie zgodzic tylko do pewnego stopnia. Tzn.: dziala
wolno, owszem, ale jedynie w porownaniu z samym soba :-)
Co chce przez to powiedziec: w konfiguracjach <8MB RAM zainstalowanie HPFS
spowalnia prace systemu, z powodu pamieciozernosci IFS'a HPFS, natomiast
8MB jest takim minimum, przy ktorym przejscie z FAT na HPFS nie powoduje
spowolnienia systemu ale tez i go nie przyspiesza, zwlaszcza jesli mamy
zainstalowane inne RAM-eaters jak IBM WORKS, Viewer, IAK. Jednak inne
zalety HPFS (wszak nie tylko szybkoscia sie rozni od FAT) juz mamy. Moim
zdaniem - TAK!, juz przy 8MB warto.
   Dla uzytkownikow OS/2 z 8MB RAM (sam dosc dlugo uzywalem takiej
konfiguracji) polecam zastanowienie sie nad rezygnacja z WPS wogole. Nie,
nie namawiam do pracy wylacznie z shell'em tekstowym, lecz pozostanie na
poziomie PM (Presentation Manager, bez WorkPlace Shell). Uzywajac jednego
z sharewareowych File/Program Managers mozna pracowac prawie rownie wygodnie
a system dostanie naprawde poteznego kopa.
   Jezeli ktos nie potrafi zrezygnowac z WPS to radze zdezinstalowac
klasy WPS IBM WORKS (jest do tego rexx script w \IBMWORKS) [WORKS beda
pracowaly nadal, utraci sie jedynie niektore mozliwosci "integrujace"
poszczegolne moduly ze soba - wiekszosc uzytkownikow i tak z nich nie
korzysta] i usuniecie co najmniej RUN=[...]\tcpip\bin\vdosctl.exe
z CONFIG.SYS jesli nie uzywa sie aplikacji TCP/IP w oknie DOS lub WIN/OS2.
   Zas co do rozmarow dysku - 128MB podawane przez IBM jako minimalna
wielkosc partycji, dla ktorej ma sens instalowanie HPFS, wydaje mi sie
zanizone. Podnioslbym ta granice do 200 - 250MB.

Grego

P.S. Na OS/2 siedze o paru lat. Uzywalem go (w wersji 2.1 - znacznie mniej
zoptymalizowanej niz WARP) nawet na starym 386DX/40MHZ z 4MB RAM. Upgrade'y
mojej maszyny byly powolne, stopniowe, wiec mialem okazje "przetrenowac"
przerozne sposoby optymalizacji przy przeroznych konfiguracjach.

--
Gregorio Kus       Grego_at_RMnet.it       gkus_at_envirolink.org