Re: Konfiguracja Linuxa

Autor: Wojtek Piecek (wojtekp_at_tch.waw.pl)
Data: Mon 18 Dec 1995 - 10:13:38 MET

Michal A. Polak napisal(-a) :
> [...]
> instalacji nastapila calkowita amnezja)
> o coz nalezy uczynic by Linux zobaczyl karte dzwiekowa (zgodna z
> SB Pro)
> Czytalem o tych problemach w HOW TO... oraz w FAQ: (cyctuje z
> pamieci) - zrob make config i skompiluj na nowo jadro... wlasnie!
> Lecz jak sie robi ten config oraz jak wymusic kompilacje jadra, a
> przede wszystkim w jaki sposob ustawic najpierw wszystkie ustawienia.
> Wydaje mi sie, ze dla kazdego kto bawi sie od pewnego czasu Linuxem
> nie sprawi to zadnego problemu... Dlatego prosze o helpa...

No to po kolei (jesli czegos zapomne, bo uwazam za oczywiste prosze o
dopisywanie):
1) oczywiscie jestes root;
2) zmieniasz katalog na ten w ktorym jest src do kernela (z zalozenia w/g
zalecanego ukladu katalogow /usr/src/linux gdzie linux jest czesto linkiem
do wlasciwych sourcow kernela, np:

lrwxrwxrwx 1 root root 12 Nov 19 16:47 linux -> linux-1.3.39/
drwxr-xr-x 14 root root 1024 Nov 18 01:14 linux-1.3.20/
drwxr-xr-x 15 root root 1024 Nov 19 17:30 linux-1.3.39/
drwxr-xr-x 15 root root 1024 Nov 18 01:14 linux-1.3.42/
)
3) piszesz make config (UWAGA, zazwyczaj to co jest sugerowane przez
Makefile nie jest do konca zgodne z Twoja konfiguracja, nalezy uwaznie
przesledzic o co system sie pyta, Jesli chcesz miec podpowiedzi kontekstowe
na swoje pytania to zainstaluj sobie kernel 1.3.47 lub pewnie jeszcze lepiej
1.3.48). Nalezy odpowiadac na pytania dosc zgodnie z posiadana konfiguracja,
i co istotne nie nalezy przesadzac w instalowaniu dodatkowych sterownikow do
urzadzen - sam mialem czesto efekt kiedy kontroler CD-ROM na wlasnej karcie
chcial sie inicjalizowac na tym samym I/O co karta sieciowa). Jesli masz
jakies problemy konkretne (przez wzglad na wielkosc i ilosc mozliwosci
konfiguracji kernela nie umieszcze ich tutaj) to pisz na moj adres prywatny
- bardzo chetnie odpowiem.
4) make dep
5) make zImage
6) nastepnie z katalogu arch/i386/boot/ bierzesz plik zImage i kladziesz go
(np. oczywiscie) na / pod nazwa (np. oczywiscie zImage.3.48 (dla kernela
1.3.48). Taka praktyke ja stosuje, zaraz powiem dlaczego.
7) Jak juz masz zrobiony kernel to mozesz zajac sie lilo (bo, zakladam ze
jego uzywasz). Plik konfiguracyjny do lilo lezy (w/g standardu) w katalogu
/etc i nazywa sie lilo.conf. Pomijajac jego inne elementy (jak ustawianie
wiekszej rozdzielczosci na karcie graf.) to interesujacy nas fragment
powinien wygladac:

image = /zImage.3.39 {nazwa kernela}
  root = /dev/sda1 {urzadzenie z jakiego bedzie brany}
  label = linux.3.39 {label jaki bedziesz mogl wybrac podczas bootowania}
  read-only {montowanie systemu jako R/O}

Zalecam aby tworzyc zarowno kernel jak i label tak aby mozna sie bylo
domyslic co wlasciwie zbootujemy :))
Dodam rowniez ze poniewaz lilo bez specjalnego problemu moze pracowac z
kilkoma roznymi kernelami na dysku, zalecane jest NIE KASOWANIE starych
kerneli, tak na wszelki wypadek (sam mialem juz kilka przygod, ktore
odradzam innym). Z zalozenia po wstaniu systemu wstaje pierwszy podany w
lilo kernel (podczas konfigurowania bedzie on oznaczony *).
8) potem piszemy /sbin/lilo i juz.

> I jeszcze 2. pytanko. Wyczytalem, ze jezeli mam <=4MB, to nalezy
> utworzyc parycje wymiany. Jesli wiec posiadam nieco wiecej pamieci,
> dajmy 16 mega, czy jest ona potrzebna. Zdaje sobie sprawe, ze moze to
> takze zalezec od ilosci uruchomionych programow, etc. Powiedzmy wobec
> tego, ze system bedzie uzywal X-Windowa, a ilosc otwartych wszystkich
> terminali nie przekroczy 20.

Wogole UNIX zaleca SWAP FILE (zalecane co najmniej tyle ile calej pamieci
RAM). Poza tym przy wspolczesnych pojemnosciach dyskow, przeznaczenie na
swap 20MB (a tyle bym zalecal jako minimum) nie jest wielka cena (sam uzywam
swap o wielkosci >64MB iwarto).

> I tak przy okazji: ma ktos jakiekolwiek materialy na temat SNMP
> oraz MIB (z wyjatkiem RFC'ow of course)...

Jesli chodzi o SNMP jest pakiet free w zrodlach. Nie pamietam nazwy, mam to
zainstalowane u siebie, ale nigdzie nie jest powiedziane jak sie pakiet
nazywal oryginalnie :((

> Bede niezmiernie wdzieczny za udzielenie kazdej odpowiedzi
> przyblizajacej do celu...
>
> Hej, Michal

Milej zabawy.

PS. Z ostatniej chwili znalazlem nazwe: