Re: Karty graficzne - opinie

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Wed 06 Dec 1995 - 12:25:13 MET

>Mam zamiar zakupic karte graficzna (PCI, 32- lub !!64-bitowa!!).
>Uprzejmie prosze uzytkownikow w/w kart o przeslanie obiektywnych opinii
>o zaletach, wadach, "gryzieniu sie" z softwarem itd.
>Prosze o umieszczanie informacji o:
> - typie karty
> - ilosci pamieci

wiec przejde do rzeczy. sugerowalbym Ci zakup karty z ukladem et4000w32p
tsenga. posiadam karte hercules dynamite power wyposazona wlasnie w kosc
tego typu. jest to najlepsza z dostepnych obecnie kart z ukladem tsenga,
choc parametry innych sa rowniez bardzo interesujace.

kosci tsenga maja kilka zalet w porownaniu z innymi ukladami. przede
wszystkim chakakteryzuja sie niezwykle szybkim dostepem do pamieci
ekranu, niespotykanym w innych kartach. najlepszym przykladem byl list
Grega sprzed kilku dni, ktory stwierdzil stosunkowo nieznaczny przyrost
przepustowosci do pamieci ekranu po wymianie zwyklego, isowego tsenga, na
64-bitowa karte s3 (pci chyba).

powoduje to przede wszystkim bardzo szybka prace programow dosowych i
wszystkiego, co nie korzysta z akceleratora (takich operacji nadal jest
zdecydowana wiekszosc). dodatkowym atutem jest bardzo silne wsparcie kart
tsenga w wielu programach - jest to niepisany standard i praktycznie kazdy
program dosowy, ktory pracuje w wyzszej rozdzielczosci przewiduje obsluge
kart tego typu.

nowe uklady serii w32 (zwlaszcza w32p) posiadaja dodatkowo niezly, 32-
bitowy akcelerator, w wielu przypadkach szybszy niz niejeden 64-bitowy.
karty z w32p to najlepszy przyklad taniego 32-bitowego ukladu, ktory
oferuje parametry osiagane przez 64-bitowe karty. zaczynam sie
zastanawiac, czy 64-bitowosc kart nie jest tylko chwytem reklamowym
podobnie jak haslo, o koniecznosci stosowania 32-bitowych programow
(promocja windows95) czy "riscowosci" nowych procesorow. wlasciwie
niewiele z tego wynika, co potwierdzaja testy i wielomiesieczne
praktyczne uzytkowanie karty.

dodatkowym atutem jest standardowa zgodnosc z IBMowskim standardem 8514a,
co jest rzecza niespotykana (oprucz tsengow tylko karty ATI posiadaja
taka mozliwosc), a niejednokrotnie dosc przydatna.

karta jest calkowicie zgodna z vesa wraz ze wszystkimi mozliwymi
rozszerzeniami. dodatkowo istnieje mozliwosc wymiany generatora znakow na
karcie, poprzez zaladowanie nowego do pamieci ram kartry - jest to prosta
metoda na polskie litery w dos nie zajmujaca cennej pamieci
konwencjonalnej i nie spowalniajaca pracy komputera. stosowne programiki
oraz edytor fontow dostarczane sa na dyskietce z driverami.

praktycznie nie istnieje program, ktory odmowilby wspolpracy z kartami
tego typu. poprawnie pracuja zarowno windows (tak z wlasnymi driverami
jak tez specjalizowanymi, z tymi drugimi oczywiscie szybciej), os/2,
windowsNT, gem, desq-x, xwin i cala masa programow dosowych.

posiadana przeze mnie karta potrafi wyswietlac obraz w rozdzielczosciach
do 1280x1024. Liczba kolorow (w zaleznosci od ilosci pamieci i
rozdzielczosci) osiaga 16.7mln, a czestotliwosci odswiezania siegaja
120Hz. Posiadam wersje wyposazona w 2mb ram, i zakup takiej Tobie polecam.

Przykladowe wyniki testow: Wintach 1.2: 116 (ten sam komputer z s3 864:
132), winspeed: 650-720 (s3 864: okolo 580). wynikow checkita podawac nie
bede, gdyz przesyla zbyt malo danych i wyniki zaleza praktycznie
wylacznie od zastosowanego procesora (widoczna jest jedynie bardzo wysoka
predkosc via bios: o ile direct jest o 150x szybsze od xt, to via bios
osiagane wyniki sa o jakies 50% lepsze). najciekawiej wypadaja testy
dosowe: speedcom pokazuje 20500 zn/ms (ponad 20mb/s transfer do pamieci
ekranu w konkretnej aplikacji! dla porownania s3 864: 5400), 3dbench
pokazuje wynik 76.9 (dla porownania s3 864: 54.2, ciekawostka: p90 z cl
5428 pokazywal niecale 40... widac mocna zaleznosc wyniku od predkosci
karty, i stosunkowo niewielki wplyw procesora na otrzymany rezultat).

z karta nie mialem dotychczas zadnych problemow - nie gryzie sie z
niczym, wszystko pracuje na niej conajmniej bardzo zadowalajaco. moim
zdaniem, dla przecietnego uzytkownika jest to najlepsze rozwiazanie -
stosunkowo niedrogie, najbardziej uniwersalne a sprawdzajace sie takze w
bardziej zaawansowanych zastosowaniach. nie bez znaczenia jest ogromna
predkosc, dzieki ktorej praca nawet z wymagajacymi programami nalezy do
przyjemnosci. warto zastanowic sie, czy chcemy miec wysokiej klasy karte,
czy tylko chwalic sie kolegom naokolo ze mamy 64-bitowy uklad,
niekoniecznie najwyzszej klasy...

pozdrawiam i mam nadzieje ze nie zanudzilem was ;)
karpio