Re: Enhanced IDE kontra ATA-2

Autor: Adam Zams (EMITER_at_elektron.pol.lublin.pl)
Data: Wed 22 Nov 1995 - 12:24:40 MET

> Czy zeby wykozystac wszystkie mozliwosci Fast ATA i Fast ATA-2 trzeba
> miec nowszy kontroler? Uczono mnie ze kontroler IDE to tylko prosty
> przekaznik a rzeczywisty kontroler jest zintegrowany z dyskiem. Za tym
> przemawialoby to ze ze starym kontrolerem chodza mi nowe dyski.
> Dlaczego jednak na nowszym sterowniku mam napisane Enhanced IDE.
> Czyzby jednak cos zostalo w nim zmienione aby poprawic wspolprace z
> nowszymi dyskami czy to tylko chwyt reklamowy?
>

> Krzysztof M. Obrzud
> kobr_rmf_at_bci.krakow.pl

a)
Kontroler IDE, ATA (czy jak go tam zwa) jest rzeczywiscie
"zintegrowany " z dyskiem, a karta w komputerze jest prostym
sterownikiem (nie mylic z driverem) pewnego rodzaju buforem.
O wydajnosci tego sterownika decyduje kilka rzeczy:
1. jaki najwyzszy tryb PIO jest w stanie obluzyc (ATA-2 wymaga PIO4)
   (ATA i Enhanced IDE - PIO3)
2. Driver (program do obslugi sterownika)
3. Producent, a wiec konkretny model sterownika.
4. ...

b) W.w. standardy sa kompatybilne "w dol" ale bez wykorzystania
swoich mozliwosci

c) Okreslenie: "Enhanced" jest obecnie b.popularne i czesto
wykorzystywane nie koniecznie do okreslenia tego, co pierwotnie
oznaczalo. W wolnym tlumaczeniu uzywa sie tego do wszystkiego co
"lepsze niz dotychczas". Np nowe procesorki AmDX4-100 tez wystepuja w
wersji Enhanced (i pokazuja pod Norton SI nie ok. 199, a 216
jednostek).