Dziwny problem z dyskiem Conner CFS540

Autor: Marek Michalkiewicz (marekm_at_i17linuxb.ists.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 15 Nov 1995 - 21:19:42 MET

Mam pytanie, moze ktos bedzie wiedzial czy to niesprawnosc dysku czy
cos innego?

Jest sobie bardzo stary PC 386DX-33 (plyta chyba SIS, zwykly sterownik
IDE ISA, dysk WD 170MB, SMC Ultra) dzialajacy powoli lecz pewnie pod
Linuxem...

Podlaczam zamiast WD (jak rowniez jako slave rownoczesnie z WD, efekt
jest ten sam) dysk Conner CFS540A na ktorym ma byc zainstalowany Linux
(komputer jest w sieci i mozliwa jest instalacja przez NFS). Na tym
dysku byla juz partycja DOS i jakas bardzo stara dystrybucja Linuxa.

Chce na nim zainstalowac Linuxa od nowa (Debian 0.93R6). Dysk jest
rozpoznawany prawidlowo, ale w tablicy partycji sa jakies smieci
(mimo ze wczesniej wszystko dzialalo w innym komputerze). Dokladniej
ogladam zawartosc MBR i 20 ostatnich bajtow ma wartosc 0xD0 (reszta
jest nienaruszona).

Wpisuje tam same zera plus na koncu 0x55 0xAA tak jak ma byc. Przy
ponownej probie odczytu (po jakims czasie by czytac z dysku a nie
z buforow) wciaz dostaje MBR z ostatnimi 20 bajtami 0xD0...

Zmiany w pozostalej czesci sektora sa zapisywane, lecz nie w ostatnich
20 bajtach. To samo jest przy probie zapisu do jakiegokolwiek innego
sektora. Wszystko odbywa sie pod Linuxem, nie mam niestety tutaj
mozliwosci sprawdzenia tego pod DOS-em (DOS uruchomiony z dyskietki
oczywiscie nie widzi partycji, a nie mam na niej nic co potrafiloby
czytac na poziomie BIOS-u).

Pytanie: czy jest mozliwy jakis konflikt dysku z reszta sprzetu (plyta,
sterownik IDE), ktory dawalby takie objawy, czy nalezy raczej podejrzewac
uszkodzenie dysku (kupiony jakies pol roku temu, jeszcze kilka godzin
wczesniej dzialal bez problemow w innym komputerze)?

Po FDISK /MBR, MBR zawiera cos co bardziej przypomina zwykly boot-sektor
(na poczatku "MSDOS5.0", troche dalej "NO NAME" i brak napisow typu
"Error loading operating system" czy "Missing operating system".
Wczesniej w MBR byl LILO wiec udalo sie jednak cos zapisac. Czyzby
FDISK zapisal cos w zlym miejscu?

Marek