Re: Pytanie typu "PLYTA I PROCESOR"

Autor: Slawomir Mateuszczyk (SLAW_at_ns1.gazeta.pl)
Data: Thu 05 Oct 1995 - 17:03:18 MET

    Macku!

    Skoro nikt inny Tobie nie chce odpowiedziec to trudno. Odpowiem
ja chociaz mam niewiele do powiedzenia na ten temat.

> Ostatnio kolega poprosil mnie o zlozenie komputera z Pentium i
> chcialbym uslyszec wasze opinie o plytach tzw Triton oraz Intel-a,
> slyszalem ze sa "calkiem niezle".

    Triton to zestaw scalakow na plycie (chipset) wymyslony przez Intela,
ale stosowany obecnie przez wielu producentow. Na Grzybowskiej mozesz
kupic glownie plyty ASUS'a, chyba nawet latwiej niz oryginalnego Intela.
Sam Intel tez zdaje sie wyprodukowal kilka wersji plyt z Tritonem.
Roznice pomiedzy tymi plytami sa spore i trudno mowic o nich wszystkich
jako o "plytach z Tritonem". Niektore maja nowy cache: Pipelined-Burst
Cache, ktory prawdopodobnie daje duzo wiecej niz EDO-RAM. Mozna o tym
duzo poczytac w USENET'cie - kiedys mialem czas to czytalem.
    Poza tym warto zwrocic uwage na BIOS - czasem plyta kosztuje majatek
a okazuje sie, ze producent zaoszczedzil pare dolarow na BIOS'ie i wstawil
najtanszy mozliwy.
    Wiekszosc plyt ma wbudowane sterowniki dyskow EIDE oraz portow RS.
Warto sprawdzic czy sterownik dysku napewno obsluguje PIO 4, a RS-y sa na
kosciach 16550. Ostatnio pojawily sie plyty z BIOS-em PnP (Plug&Prey), ale
jeszcze nie mialem czasu sie im przyjrzec.
    Zwroc tez uwage, ze dosyc trudno jest kupic luzem pamiec EDO.
MOMIK na Grzybowskiej sprzedaje SIMM 8MB EDO + plyta glowna Triton
(jeden model, lezacy juz od pol roku) za ok. 18 mln zl !!! Inne firmy maja
na ogol tylko gole plyty i nie wiedza gdzie mozna kupic pamiec :)

> ... zeby mu to chodzilo lat 10 ;) on tylko bedzie wymienial procesory.

    Hmm, historia uczy, ze to plyty nalezy czesciej wymieniac niz
procesory :) - nowe BIOS-y, nowe magistrale, nowe pamieci, tylko INTEL
wciaz ten sam :-(
    Musisz go przekonac, ze duzo taniej jest sprzedac plyte z procesorem
jako komplet i kupic caly komplet zupelnie nowy niz kombinowac tak po
kawalku.

> Chcialbym poza tym zeby po zlozeniu to jakos "przyzwoicie
> chodzilo" (tzn max z danej konfiguracji :) i facet mi nie miauczal ze cos
> tam mu za wolno.

    Zaproponuj wlasne rozwiazanie: np. P75 + wiecej RAM + szybszy dysk
(i mozliwosc upgrade procesora!!!) a jesli facet sie uprze to masz
argument - Twoje rozwiazanie bylo lepsze...
    Poza tym nie warto robic interesow z marudami, bo zawsze sa
niezadowoleni, niezaleznie co im sprzedasz i psuja opinie. Ja takich
odsylam np. do Optimusa, albo innej podobnej firmy. Tam moga sobie wybrac
sami z katalogu i co najwyzej pomarudzic na katalog.

> ps.
> Mam plyte z OPTI 895,AMI BIOS(ten graficzny),VLB,3-5V i DX4 AMD (bardzo
> dobrze widac napis DX2 66 :) i ma problem z odczytywaniem dyskietek ...
[...]
> ... Podejrzewam ze cos jest z BIOS-em nie tak, ale sa to
> tylko przypuszczenia (BIOS jest zreszta lekko siekniety bo w polu
> ustawiania daty wyswietla jakies dziwne znaczki...

    Sprawdz najpierw dokladnie ustawienia plyty (jumpery). Takie cuda
dzieja sie np. jesli procesor 3V puscisz na 5V, albo ten egzemplarz
procesora woli chodzic na 3x33MHz a jest puszczony na 2x50MHz. Moga tez
byc przeklamania na VLB jesli uzywasz np. karty graficznej z VLB.
    I koniecznie zrob testy predkosci - moze Twoj DX4-100 (3V) chodzi
w tej chwili jako DX2-66 (5V) ?

                                                Slawomir Mateuszczyk