Re: FoxPro<->Access

Autor: Michal Mosiewicz (mimo_at_lodz.pdi.net)
Data: Fri 15 Sep 1995 - 17:35:13 MET DST

On 15 Sep 95 at 13:09, konopka_at_lodz2.p.lodz.pl wrote:

> Czy ktos moze mnie poinformowac o mozliwosciach programowania systemu MS Access?
> Czy jest mozliwosc stworzenia aplikacji pracujacej ze swoim menu itp?
> Jaki jest stopien zintegrowania Access'a z Excel'em? Czy tylko przez ODBC?
>
> Rozwazam mozliwosc zakupu Access badz Visual FoxPro.
>
> Czy ktos posiada informacje dotyczace wspolpracy Visual FoxPro z Exelem?

Zdecydowanie polecam Access. Mimo, ze z Visual FoxPro nie mialem za
wiele do czynienia i nie chce sie wypowiadac na temat co ono w sobie
ma. Ale jest to wynikiem tego, ze po spotkaniu z Accessem nie chce
sie juz wracac do XBaseowego stylu obslugi baz.

Poza tym, przy konstrukcji bardziej skomplikowanych relacji, w
ktorych uczestniczy na przyklad kilkanascie tablic jednoczesnie
proces projektowania przebiega znacznie szybciej w Accessie.

Jesli chodzi o mozliwosci wymiany danych z innymi programami, to moze
sie to odbywac przez ODBC, ale rowniez poprzez filtry wejsciowe
Accessa no i oczywiscie jest jeszcze DDE.

Poza tym mam jeszcze taka uwage. Jesli ktos korzysta z innych
Microsoftowych aplikacji zaopatrzonych w klonowany z VB jezyk
programowania, to Access stwarza mozliwosc stworzenia spojnej
platformy programistycznej. FoxPro tej mozliwosci nie daje.

Ja na przyklad robilem wiele takich aplikacji uzywajacych Microsoft
Office jako platformy konstrukcyjnej. Aplikacje takie wzajemnie
wywolywaly sie przez DDE, Access zlecal Wordowi wydrukowanie
bardziej skomplikowanego raportu, w ktorym nie starczalo
standardowych mozliwosci wbudowanych raportow, bo trzeba bylo zrobic
wydruk w wielu kolumnach i korzystajacy dodatkowo z innych wordowych
dokumentow. Rowniez Access zlecal wykonanie obliczen statystycznych
Excelowi itd.

Cos takiego pewnie daloby sie zrobic rowniez przy uzyciu FoxPro, ale
nie stanowi on tak spojnej platformy z reszta Microsoftowskich
programow. To po prostu nie jest czesc Microsoft Office.

Poza tym jest jeszcze jedna rzecz, o ktorej warto wspomniec. FoxPro
jako przedluzenie linii programow xBase'owych wciaz posluguje sie
troche kulawa filozofia dostepu do baz poprzez obszary robocze. O ile
mi wiadomo zapytania relacyjne wciaz tworzone sa poprzez SET SKIP TO.
Mechanizm prosty, ale juz nie daje takich mozliwosci jak Access,
pozwalajacy na tworzenie zapytan z zapytan, i konstrukcji relacji w
oparciu o inne relacje.

Access stanowi zupelnie nowe narzedzie obdarzone nowoczesnymi
rozwiazaniami, a nie stare jak swiat xBase przeniesione do Windows.
Wydaje mi sie, ze istnienie FoxPro jest bardziej uwarunkowane
rzeszami programistow i uzytkownikow przyzwyczajonych do foxa niz
jakakolwiek konkurencyjnoscia jego w stosunku do Accessa.

Pozdrawiam

Michal

WWW: http://www.pdi.lodz.pl/~mimo
tel: Int. Acc. Code + 48 42 148340