Polecam - Wystawa czasowa "Wawel narodowi przywrócony"

Autor: KJ Hübner <hubner_at_iod.krakow.pl>
Data: Tue 12 Apr 2005 - 12:35:27 MET DST
Message-ID: <000c01c53f4b$586c0b20$051d9c95@iod.krakow.pl>
Content-Type: multipart/related; type="multipart/alternative"; boundary="----=_NextPart_000_0008_01C53F5C.1B66F300"

Wawel Zaginiony
Wystawa czasowa "Wawel narodowi przywrócony"

11 marzec - 5 czerwiec 2005,

II piętro skrzydła zachodniego zamku, wystawa czynna w godzinach otwarcia Reprezentacyjnych Komnat Królewskich. Bilet 3,00 zł do nabycia w kasach biletowych, przy wejściu na wystawę lub za wcześniejszą rezerwacją w Biurze Obsługi Turystów; do wejścia na wystawę upoważnia również bilet zakupiony do Reprezentacyjnych Komnaty Królewskich ( od 28 marca)

           
            Austriacki szpital garnizonowy wraz z zabudowaniami gospodarczymi, fot. 1920. Zamek Królewski na Wawelu

           
           
           
            Budynek Zarządu Zamku (dawny tzw. Stall-Zubau) oraz zabudowania stajni i kuchni królewskich, fot. po 1921. Zamek Królewski na Wawelu

           
           
            Widok z baszty Senatorskiej na poaustriacki budynek szpitala rekonwalescentów, fot. Jan Bułhak (1876-1950), ok. 1921. Zamek Królewski na Wawelu

           
           
            Projekt odnowienia zamku, elewacja wschodnia, Kazimierz Wyczyński (1876-1923), ok. 1909.
            Rysunek Kazimierza Wyczyńskiego wg projektu Zygmunta Hendla z 1906, uwzględniający zmiany wprowadzone zgodnie z uwagami Komitetu Krajowego z 1909. Zamek Królewski na Wawelu

           
           
            Skrzydło zachodnie i północne zamku po restauracji, fot. Antoni Pawlikowski (1862-1925), 1915. Zamek Królewski na Wawelu

           
           
            Katedra i budynek dowództwa cytadeli (zw. Stall-Zubau) od strony dziedzińca zewnętrznego, fot. ok. 1870. Zamek Królewski na Wawelu

           
           
            Południowo-wschodni narożnik dziedzińca arkadowego, Leon Wyczółkowski (1852-1936), 1912. Zamek Królewski na Wawelu

           
           
            Wykusz w skrzydle zachodnim, Leon Wyczółkowski (1852-1936), 1916. Zamek Królewski na Wawelu

           
           
            Projekt usytuowania kompozycji rzeźbiarskiej Wacława Szymanowskiego Pochód na Wawel, proj. Zygmunt Hendel (1862-1929), rys. Kazimierz Wyczyński (1876-1923), 1908-1911. Zamek Królewski na Wawelu
      W roku 2005 mija 100 lat od podjęcia trudnego i prestiżowego zadania odnowy zamku wawelskiego. Zorganizowana z tej okazji wystawa obrazuje olbrzymi wysiłek narodu dążącego do przywrócenia Wawelowi dawnej świetności jako miejsca o szczególnym charakterze politycznym, artystycznym i religijnym, odgrywającego wielką rolę w dziejach Rzeczypospolitej. Trud ten podejmowano po wielu latach zaniedbań i ponad stuletniej niewoli. Ekspozycją objęto lata 1905-1939, z uwzględnieniem ważnych nieco wcześniejszych wydarzeń. Na uwagę zasługuje przede wszystkim przełomowy rok 1880, kiedy to pojawiła się długo oczekiwana możliwość uwolnienia Wawelu z rąk Austriaków, a tym samym uratowania tego zabytku od ostatecznej dewastacji. Kolejne lata końca XIX i początku w. XX wypełniły starania mające na celu odzyskanie zamku z rąk armii austriackiej oraz jego odnowę. Już wtedy zostały przygotowane naukowe podstawy dla tego przedsięwzięcia w postaci licznych prac naukowych poświęconych historii i dziejowym przemianom zamku.

      W r. 1905 wojsko austriackie opuściło budynek zamkowy, co dało możliwość rozpoczęcia prac nad jego odnową. Wydarzenie to budziło z jednej strony uczucia euforii i entuzjazmu, z drugiej zaś smutku i ubolewania nad ruiną tej "wielkiej narodowej pamiątki" oraz obawy przed podjęciem ogromnego, nowego i odpowiedzialnego zadania, którym winno być przywrócenie zamkowi godnej postaci. O tamtych trudnych czasach opowiadają zgromadzone na wystawie materiały (Sala I).

      Głównym celem ekspozycji jest przedstawienie długiego procesu odnowy - od jej początku do momentu, gdy odrestaurowany Wawel stał się w pełni funkcjonującym obiektem muzealnym i gmachem reprezentacyjnym - rezydencją prezydenta odrodzonej Rzeczypospolitej. Przedsięwzięcie to okazało się niezwykle trudne, gdyż należało nie tylko zwrócić uwagę na różnorodność prac objętych programem odnowy, lecz także określać warunki w jakich były realizowane. Składają się na nie takie zagadnienia jak: tło historyczne, organizacja i nadzorowanie pracy, sposób finansowania, a przede wszystkim godne podkreślenia zaangażowanie i ofiarność całego społeczeństwa na rzecz odbudowy. Ekspozycja jest wielotematyczna, obejmuje bowiem przykłady dokumentacji architektonicznej i fotograficznej, dzieła sztuki - malarstwo, grafikę i rzeźby, rękopisy, wycinki prasowe oraz wydawnictwa. Świadomie i celowo pominięto sprawę odnawiania katedry. Jej kompleksowa restauracja na przełomie w. XIX i XX oraz późniejsze prace budowlano-konserwatorskie stanowią odrębne zagadnienie, wymagające oddzielnego potraktowania.

      W dziejach odnowy zamku, prowadzonej prawie nieprzerwanie do r. 1939, można wyróżnić dwa okresy, odmienne pod względem tła polityczno-historycznego, rodzaju prowadzonych prac oraz kierownictwa. Pierwszy, pionierski, do roku 1914, pod kierunkiem Zygmunta Hendla, obejmował zadania organizacyjne, roboty budowlano-konserwatorskie, połączone z podejmowaniem bardzo trudnych decyzji istotnych dla wyglądu budynku zamkowego (Sala II). Po krótkim okresie, kiedy to pieczę nad zamkiem sprawowali kolejno architekci: Ignacy Sowiński i Karol Skawiński, w roku 1916 rozpoczął się drugi etap odnawiania pod kierunkiem Adolfa Szyszko-Bohusza. Był to czas obfitujący w cenne odkrycia naukowe i znaczące rezultaty prac, budzące szeroki oddźwięk i dyskusje w kręgach artystycznych, zwłaszcza w zakresie urządzenia wawelskich wnętrz. Najważniejsze dokonania tego okresu to m.in. restauracja wnętrz i uporządkowanie wzgórza, co znalazło swoje udokumentowanie na wystawie (Sala IV).

      W kontraście do tych konkretnych prac pozostają wizje urządzenia wzgórza wawelskiego, autorstwa wybitnych artystów, jako efekt nieustannego dążenia do takiego ukształtowania Wawelu jako całości, by mógł on spełniać właściwą funkcję w państwie. W ekspozycji uwzględniono projekty Stanisława Wyspiańskiego, Wacława Szymanowskiego, Adolfa Szyszko-Bohusza (Sala III).

      Dla Wawelu jako muzeum istotne było też, zapoczątkowane jeszcze w XIX wieku i konsekwentnie kontynuowane przez kolejne dziesięciolecia, gromadzenie autentycznych detali architektonicznych, co starano się również zasygnalizować w ekspozycji.

      Plany, fotografie, obrazy i modele (rozmieszczone w czterech salach II piętra zachodniego skrzydła zamku) dają obraz tego skomplikowanego i złożonego procesu ratowania i odnowy, dzięki którym zamek zachowano dla przyszłych pokoleń.

      Uzupełnieniem wystawy jest fotoplastykon (Sala V), który umożliwia sentymentalne spojrzenie wstecz, w wawelską przeszłość, dzięki starym fotografiom ukazującym ciekawe fragmenty architektury zamku oraz ważnych obchodów i uroczystości.

      Warto więc teraz, gdy minęło tak wiele lat od tamtych odległych czasów, zobaczyć jak nasi przodkowie radzili sobie z trudnymi zagadnieniami konserwatorskimi, z jakim uporem i zapałem starali się odnowić każdy fragment zamku, a wreszcie z jaką radością i dumą włączali odzyskany Wawel do życia państwowego i społecznego.

      SPONSORZY

              

      PATRONI MEDIALNI

                             

                                   

     

       

linial.gif 016.jpg 011.jpg 022.jpg 026.jpg 090.jpg 023.jpg 136.jpg 138.jpg 141.jpg image_PZU_0.jpg image_BPH_0.jpg image_G66.gif image_IGEPA.gif image_RMF_0.jpg image_Rzeczposp_0.jpg image_WVoice.gif image_SZZ.gif image_TP.gif image_DP.gif linia.gif icohp.gif back.gif
Received on Tue Apr 12 12:35:43 2005

To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.8 : Tue 12 Apr 2005 - 13:03:02 MET DST