Lista mineraly@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: Jak wydobywa się MIEDŹ, SREBRO I ZŁOTO.

To: Minerały <mineraly@man.lodz.pl>
Subject: Re: Jak wydobywa się MIEDŹ, SREBRO I ZŁOTO.
From: Armand Budzianowski <armand@amu.edu.pl>
Date: Sat, 11 Apr 2020 12:36:31 +0200
W dniu 2020-04-10 18:02, Krzysztof Kleszcz napisał(a):

> Nie zdawałem sobie sprawy, że w rudach jest tak mało miedzi (poniżej 1%).
> Parę błędów było (aniony miedzi :) ) ale rzeczywiście film bardzo ciekawy.

Witajcie,

Dzięki za link do ciekawego filmu!

 Zastanawia mnie, dlaczego to nazwali "anionami"? Oto co było
powiedziane przez narratora:

„Miedź trafia do pieca, w którym utleniane są arsen oraz ołów. Następnie
metal odlewany jest do form anodowych. Zawartość miedzi w anodzie wynosi
99,2%, ale to jeszcze nie koniec. Przed nami proces elektrolizy. W
wyniku którego w wannach elektrolitycznych, aniony miedzi z anod,
przenoszą się na podkłady katodowe."

Może dlatego, że pomylili elektrolizę z ogniwem, gdzie w elektrolizie
katoda ma ładunek -, a w ogniwie katoda ma + ?

Co gromadzi się w przypadku tego procesu na anodzie? Srebro i złoto
pozostaje w szlamie, czyli dobrali odpowiednie parametry napięcia i
prądu dla elektrolizy.

Co do miedzi... to może 1% jest tylko w tej kopalni, bo po wzbogaceniu
otrzymują 14% - a później w hucie mieszają z rożnych źródeł aby
uśredniają i uzyskują 24% - czyli koncentrat z innych źródłem musi mieć
większą zawartość miedzi.

Armand