Lista mineraly@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

minerały promieniotwórcze

To: mineraly@man.lodz.pl
Subject: minerały promieniotwórcze
From: Anonymous Dosimetrist <muszkieterbezpsa@gmail.com>
Date: Sat, 12 Aug 2017 19:01:13 -0000
Witam!
gratuluję bardzo ciekawej strony o minerałach - szczególnie zainteresowały
mnie minerały radioaktywne, gdyż prowadzę bloga o fizyce jądrowej,
dozymetrii i ochronie radiologicznej www.promieniowanie.blogspot.com.

Mam pomysł na zmierzenie mocy dawki minerałów co przekraczają zakres w
Polaronie (świetny miernik swoją drogą). Promieniowanie maleje wraz z
kwadratem odległości, trzeba więc najpierw zrobić kilkanaście pomiarów
minerału co mieści się w zakresie, dając np. 150 µSv/h, stopniowo odsuwając
miernik. Potem wartości nanosimy na wykres w excelu i obliczamy procentowy
spadek wraz z odległością. Następnie ustawiamy miernik w takiej odległości
od badanego minerału, by pokazywał 150 µSv/h i na podstawie otrzymanego
procentowego spadku mocy dawki obliczamy, ile by wskazał przy mierniku.

Inną opcją jest kupno miernika z demobilu np. DP-66 lub DP-75, choć ja wolę
ruskie DP-5B i DP-5W, gdyż są mniejsze i lżejsze, a zakres ten sam (od tła
naturalnego do 200R/h, przelicznik z mR/h na µSv/h jest 10x).

Planuję wycieczkę w okolice Kowar, gdyż w mojej kolekcji nie mam jeszcze
ani jednego świecącego minerału, jedynie szkło i ceramika uranowa, trochę
zegarków itp. Ostatnio pojawiły się "zdrowotne" medaliony Quantum Pendant,
nie wiem z jakich skał są robione (ponoć wulkaniczne) ale zawierają tor232
i dają z 10µSv/h gammy i bety (gammy 1 µSv.h)- opisywałem je na blogu

Pozdrawiam
Łukasz Karolewski

  • minerały promieniotwórcze, Anonymous Dosimetrist <=