Re: Magnetyt z Kletna

Autor: Andy <andyk_at_spunge.org>
Data: Mon 20 Aug 2007 - 14:47:04 MET DST

> Rozumiem, tyle tylko, że tak mi się w łeb zabiła ta fotografia
> magnetytu oblepionego gwoździami, że byłem święcie przekonany
> (do wizyty w Kletnie), że każdy jego okaz ma takie właściwości.
> A czy jest tu ktoś, kto ma magnetyt wykazujący się cechą
> silnego przyciągania stali, a jeśli tak, to skąd okaz pochodzi?

Magnetyt jak i zwykla stal teoretycznie mozna tak namagnesowac, aby
wykazywala trwale wlasciwosci magnetyczne, teoretycznie mozna to zrobic
innym kawalkiem trwalego magnesu, ale w praktyce to nie takie latwe, aby
tak uzyskany magnes mial silne wlasciwosci magnetyczne, najlepiej byloby
to robic elektromagnesami lub odpowiednimi cewkami.
Przypuszcza sie, ze niektore plytko polozone zloza magnetytu sie
namagnesowaly gdy piorun w nie uderzyl (czyli spowodowal przeplyw pradu i
wytworzenie pola elektrycznego i magnetycznego)

ak