Re: Destrukcja chryzoprazow ze Szklar.

Autor: Andy <andyk_at_spunge.org>
Data: Sun 19 Aug 2007 - 16:40:09 MET DST

> Przyznam, że nie słyszałem o przetapianiu chryzoprazów na nikiel. O
> przetapianiu krzemianowych rud niklu - owszem. Jakie to rudy ? Ano
> jest tego sporo: garnieryt, schuchardyt, pimelit i in. Zatem o tego
> rodzaju marnotrawstwie jako żywo nie słyszałem i raczej bym to odłożył
> na półkę z bajkami :)

Czy mam z Twojej odpowiedzi wnioskowac, ze gornicy skrzetnie wybierali
caly chryzopraz i nie szedl on wraz z ruda niklu i skala plonna do
pobliskiego pieca lukowego? Chryzopraz zawdziecza swoja zielona barwe
mineralom niklu zawieszonym w chalcedonie, glownie pimelitowi, zatem na
poly w przenosni (w przenosni, bo zawartosc niklu w chryzoprazie jest
minimalna), a na poly doslownie (bo jednak szedl do pieca) mozna
powiedziec o przetopie chryzoprazu na nikiel. Jak to zatem jest z tymi
bajkami? ;) Czy znasz wieksze marnotrawstwo takiej masy najbardziej
drogocenego mineralu polszlachetnego w Polsce? Przeciez kopalnia
zarobilaby nieporownanie wiecej gdyby prowadzila swoja dzialalnosc
wylacznie w celu wydobycia chryzoprazu, a nie rud niklu celem pozyskania
zelazo-niklu. Niestety, dzialo sie to w czasach kiedy rachunek
ekonomiczny nie byl najwazniejszy.
A Szklary po upadku huty i kopalni, pomimo zalegajacego tam bogactwa
chryzoprazu, staly sie paradoksalnie tak biednym regionem, ze az swego czasu
pokazywano go w programie Jaworowicz "Sprawa dla reportera" wlasnie z
powodu panujacej tam biedy.
Byl jednak podobno przejsciowy okres, ze nie tylko rude ale i chryzopraz
w kopalni rowniez pozyskiwano na potrzeby Klodzkiego Polsrebra.
Wspominalem juz zreszta o tym w 1998 r. na liscie.

W kazdym badz razie chetnie ujrzalbym artykul przedstawiajacy historie i
terazniejszosc chryzoprazu, kopalni i huty oraz innych mineralow z tego
regionu.
Tomku, Jacku i inni, czy znacie jakies lub moze sami opublikujecie takie
artykuly?

> Złoże szklarskie było przez długi czas pierwszym i jedynym złożem na
> świecie. Teraz największe to Marlborough Creek, dawniej także
> Sarykył-Bołdy w Kazachstanie i bardzo niewielkie złoża w Tanzanii i w
> Goyaz w Brazylii.

Z tym, ze chyba Szklarskie dawalo najlepszej jakosci okazy?

> Co zostało ze złoża ? Myślę, że sporo. Na początku

A na czym opierasz to przekonanie, na przeczuciu, czy jakis konkretnych
danych?

ak