Re: O zgrozo !!! Manifest Pełki.

Autor: Tomek Praszkier <pra_tomek_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 08 Aug 2007 - 00:14:13 MET DST

> Pozwolisz jednak, ¿e przedstawiê swoj± - podkre¶lam, ca³kowicie
> prywatn±, indywidualn± i czysto amatorsk± - ocenê warto¶ci
> eksponatów przeze mnie zbieranych.
>
> Zatem po kolei:
>
> 1. To czy rozpozna³em kamol sam czy przy czyjej¶ pomocy.
> 2. Czy kamol podoba mi siê czy nie
> 3. Czy uda³o mi siê go obrobiæ tak by pokazaæ jego najciekawsze dla
> mnie cechy - choæby kolor czy charakterystyczne elementy przekroju.
> 4. Czy ze znaleziskiem zwi±zane jest tylko... znalezisko, czy te¿
> co¶ wiêcej! Do dzi¶ w swojej kolekcji mam kawa³ek szczotki
> [...]

A ja myslê, ¿e troche uciekasz od prawdziwego problemu - tzn, my¶lê
¼e dla ka¿dego (w du¿ym uproszczeniu) najwa¿niejsze jest to czy mu
siê okaz podoba czy nie.
I to jest prawdziwe pytanie - czemu jeden okaz Ci siê podoba a drugi
nie?
Spróbujmy to jako¶ opisaæ - ja w³asnie to napisa³em - jakie cechy o
tym decyduj±.

Myslê te¿ ¿e odzielnym pytaniem jest czym jest dobra kolekcja - czy
ka¿da chaotyczna zbieranina to kolekcja?
Czym jest "kolekcja"?

Myslê ¿e dla wiekszo¶ci z nas (napewno Artur napisze, ¿e dla niego
nie) dobra kolekcja to taki zbiór okazów który mo¿emy zaprezentowaæ z
dum± innym kolekcjonerom - np. na wystawie na gie³dzie czy muzeum,
czy te¿ poprostu w domu. W takim przypadku niestety okazy o znaczeniu
sentymentalnym (ka¿dy takie ma) niestety przewa¿nie nie sa
najmocniejsz± strona kolekcji.

Zawsze przy okazji rozmów o dobrych kolekcjach pojawia siê pytanie
czy pieni±dze s± najwa¿niejsze przy budowaniu kolekcji?
Oczywi¶cie, ¿e pieni±dze pomagaj±, ale nie wystarcz± - bogaty
cz³owiek bez wiedzy wybierze kiepskie ¶wiecide³ka - np. ametysty z
Brazylii i inn± masówkê.
Pytanie czy brak du¿ych pieniêdzy wyklucza mo¿liwo¶æ zbudowania
dobrej kolekcji?
My¶lê, ¿e nie, ale niezbêdna jest wiedza i cierpliwo¶æ. To ona pomo¿e
nam wybraæ takie stanowiska do penetracji na których mamy szanse
znale¼c dobry okaz - nie du¿o, a mo¿e nawet ma³o, ale za to poprostu
³adny i dobry okaz. Wiêkszo¶æ z nas kupuje te¿ czasem okazy na
gie³dach. Nikt z nas nie ma za du¿o pieniêdzy wiê musi dokonaæ
wyboru. Za³ó¿my, ¿e mamy 100 z³ do wydanie na gie³dzie - jak je
wydaæ? Ja osobiscie wybra³ bym jeden jak najlepszy okaz - na pewno
nie wybra³bym 10 okazów po 10 z³ miernej jako¶ci. Wola³bym 1 ale
dobry. A jaki by³by wasz wybór?

Pozdrawiam

T.