Re: Eratyki przewodnie

Autor: Grazyna W. <gw_at_tvteletronik.pl>
Data: Mon 30 Jul 2007 - 13:17:24 MET DST

On Mon, 30 Jul 2007 11:42:25 +0200, Andrzej Pełka wrote
> Użytkownik "Grazyna W." <gw@tvteletronik.pl> napisał w wiadomości

> To hasło "eratyki przewodnie" już tu kiedyś padło i przy
> okazji ZApadło mi w czaszkę - nic nie wiem o tych eratykach,
> ale brzmią fajnie. :-) Teraz Ty Grażyno szukasz tu pasjonatów
> od owych eratyków... Hm... To może napisz, tak najogólniej, co,
> jakie ich właściwości sprawiają, że można (a może i trzeba)
> się nimi pasjonować w jakiś szczególny sposób? Skały
> pochodzenia skandynawskiego? Czy to te czerwone granity (?),
> które można zobaczyć na plażach polskiego wybrzeża Bałtyku?
>
> Andrzej

Eratikus czyli bladzacy, to nazwa dla kazdego kamienia, ktory jest
obecnie "nie na swoim miejscu". Czyli eratyki skandynawskie to wszelkie
skaly skandynawskie, ktore znajdujemy w osadach lodowcowych w tym
rowniez kamienie polskigo wybrzeza.
Eratyk przewodni ma szczegolne znaczenie, gdyz wychodnia skaly uznawanej
za przewodnia ma mala, scisle okreslona wspolrzednymi powierzchnie.
Zalozeniem jednak jest aby byla latwo identyfikowana... jednak po
ostatnich doswiadczenia robienia gablotki z eratykami przewodnimi
stwierdzilam, ze to wymaga glebszej wiedzy...
Takich eratykow przewodnich jest wiele (na obszarze Polski mozna znalezc
 pewnie ponad 100).
Zajmowanie sie nimi ma znaczenie paleogeograficznie - pozwala rozroznic
roznowiekowe gliny na danym obszarze (co bywa trudne gdy nie ma osadow
biogenicznych integlacjalnych). Poza tym mozna przesledzic kieruki
naplywania mas lodowych w plejstocenie...
Poza tym skaly niektore eratyki sa naprawde bardzo ladne jak chocby
rozne rapakiwi czy coniektore porfiry... (hehe ladnie na poleczce
wygladaja)... tylko trzeba umiec je identyfikowac...
Najlepiej podzielac pasje nimi wespol z pasja do badania glin
lodowcowych :) wtedy moze to byc z pozytkiem naukowym :)
Pozdrawiam
GW

----
Grażyna Wysiecka