Re: Jeszcze o szkle uranowym.

Autor: <pprzybyszewski_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 05 Jul 2006 - 10:35:41 MET DST

Użytkownik Andrzej Pełka napisał:
>Obiecałem niedawno pokazać tutaj coś ze szkła uranowego.
>
>http://lists.man.lodz.pl/pipermail/mineraly/2006/06/0014.html
>
>I oto jest...
>
>http://mineraly.pg.gda.pl/promieniotworczosc/szklo_uranowe.html
>
>Zapraszam. :-)
>

> Andrzej

Szanowny Panie

Z ogromnym zainteresowaniem przyczytałem cykl poświęcony szkłu uranowemu
oraz kopalnictwu uranu w Kletnie, choć zakres moich zinteresowań obejmuje
głównie czwartorzęd - a to zpowodu, że w okolicach mojego zamieszkania
(Legionowo)  dominują utwory polodowcowe - badam zatem to, co mam niejako
pod ręką. Szczególnie interesujące są gliny zwałowe północnego brzegu Zalewu
Zegrzyńskiego zawierające cała gamę otoczaków - nie tylo skał magmowych (co
jest oczywiste) lecz również stosunkowo liczne egzemplarze skał osadowych
(kreda). Można przy tym zauważyć przykłady skał magmowych o pięknie
rozwiniętej strukturze porfirowej, często grubokrystalicznej
zmetamorfizowanej, co jest szczególnie dobrze widoczne na większych
egzemplarzach głazów narzutowych, gdzie wyraźna jest granica pomiędzy
pierwotną, drobno lub średniokrystaliczną strukturą granitoidu, a
grubokrystaliczną strukturą porfirową. Zdarzają się też otoczaki skał
wylewnych - ciekawe lawy o teksturze pęcherzykowej lub gabra. Cały ten
material skalny przywleczony z Fennoskadii jest oczywiście kompletnie
pomieszany, ponieważ, jak wiadomo, lodowiec nie frakcjonuje. Natomiast
otoczaki skał osadowych zostały zapewne przywleczone nie z Fennoskandii (bo
tam nie było w Kredzie i Jurze mórz) lecz skądziś bliżej.

Oczywiście są to sporzteżenia czysto jakościowe. W najbliższym czasie
zamierzam trochę rozkopać jedna z naturalnych odkrywek i dokonać bardziej
wnikliwej analizy składu tego zwałowiska. Jeśli będzie to pana interesowało,
chętnie podzielę się wynikami.

Pozdrowienia

Piotr Przybyszewski