Re: Re:Sztokwerk

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Mon 12 Jun 2006 - 14:38:41 MET DST

Użytkownik "andrzejewski-minerals" <andrzejewski-minerals@tlen.pl> napisał
w wiadomości news:mailman.98.1150094099.460.mineraly@man.lodz.pl...

> Rozwija sie wowczas bardzo gesty system spekan, w obrebie ktorych
> daje sie oczywiscie wydzielic kierunki rownolegle do siebie, poprzeczne
> do nich a czesto takze przebiegajace ukosnie. Na stosunkowo malym
> w ujeciu geologicznym obszarze, jest mnostwo szczelin, w ktore
> nastepnie wchodza aktywne roztwory hydrotermalne - jesli produktem
> ich dzialalnosci jest mineralizacja kruszcowa, taki typ zloza nazywamy
> sztokwerkiem.

Próbowałem sobie ten sztokwerk tłumaczyć z niemieckiego (Stock
- można tłumaczyć jako piętro, werk - praca, utwór) i tendencyjnie
zmierzałem do wyjaśnienia, że sztokwerk, to pionowe wyrobisko,
albo pionowo usytuowana żyła rudna. Powiadam - tendencyjnie,
bo ułatwiało mi to zrozumienie skąd wzięły się te kominy w Kletnie
 http://www.kletno.pl/pl/galeria.html Jednak wygląda na to, że mój
pomysł nie jest do końca trafiony, bo z powyższego wyjaśnienia
wynika, że owe żyły nie muszą wcale być zorientowane w jednym
tylko kierunku. Tak, czy owak, jak na mój poziom wiedzy wyjaśnienie
jest wystarczająco strawne. Dziękuję. Przy okazji dodam jeszcze,
(zwłaszcza geologom to poświęcam :-) że chyba w żadnej innej
dziedzinie nie trafiłem na tak cholernie hermetyczną terminologię, jak
właśnie w geologii. Nawymyślaliście tego, że tylko sobie ząbki łamać.
To oczywiście żart i proszę mnie nie bić. W końcu sam chciałem. :-)

                                                         Andrzej