Re: łupek

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Fri 07 Apr 2006 - 03:26:02 MET DST

Użytkownik "dodi" <fafiks@interia.pl> napisał w wiadomości
news:e13qcv$2nb$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Poszukuje miejsca gdzie sprzedaja.wydobywaja taki łupek

Pomoc to nie będzie żadna prawie, ale jako ciekawostkę podam,
że łupek dachówkowy wydobywano niegdyś w okolicy Nysy.
Dokładniej w miejscowości Jarnołtówek położonej blisko granicy
z Czechami. W tej też okolicy, jak i po czeskiej stronie dość
często można jeszcze się natknąć na stare budynki kryte taką
"dachówką". Są to niekiedy bardzo dużych rozmiarów płyty
(sam widziałem około 40 x 50 cm, także i mniejsze) popielatego
łupka o grubości około 0,5 do 1,0 cm. W takiej płycie zwykle jest
jeszcze wywiercony otwór służący do umocowania jej gwoździem
do drewnianej konstrukcji nośnej. Łupek, to podobno najbardziej
trwałe okrycie dachu jakie dotychczas stosowano. Przy, tym jak
zauważyłem, bardzo estetyczne. Gdyby nie wyeksploatowano
wcześniej jego złóż z pewnością nadal byłby chętnie stosowany.

                                                     Andrzej.