Re: Czarny piasek na plażach Pomorza Środkowego

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Mon 06 Mar 2006 - 04:55:26 MET

Użytkownik "Wojciech Pawlak" <wojciech_pawlak@gazeta.pl> napisał
w wiadomości news:mailman.4.1141599826.460.mineraly@man.lodz.pl...

> [...] Dosc powszechnie na plazy wystepowaly lawice piasku o czarnej
> barwie - morze odwalalo cala prace i ukladalo wyplukany material
> w warstewki kilkucentymetrowej grubosci. Poslugujac sie lopatka
> bratanka zebralem cala reklamowke tego piasku. :-) Sadzac po jego
> ciezarze, sklada sie glownie z minaralow znacznej gestosci a po jego
> ilosci, ze wystepuje tam powszechnie. Kiedys, jeszcze w czasach
> licealnych, natknalem sie gdzies na informacje o wystapieniach ciezkich
> mineralow jako domieszki w piaskach na baltyckich plazach, niestety
> [...]

A sprawdzałeś może, czy nie jest ten piasek może choć trochę ponad
tło radioaktywny? Gdzieś kiedyś przeczytałem, że na plażach Bałtyku
pojawiają się drobne wystąpienia piasku który może niekiedy zawierać
także składniki radioaktywne. Przed chwilą znalazłem też kogoś, kto
być może będzie mógł Ci coś więcej powiedzieć na temat tego piasku.

http://www.ocean.univ.gda.pl/~tycjan/index.htm

                                                               Andrzej