zapytanie żwirownia czy kopalnia złota?

Autor: <info_at_goldcentrum.pl>
Data: Fri 03 Mar 2006 - 20:34:01 MET

Witam,
mam pytanie do Towarzystwa.
podczas ostatniego weelkendu penetrowałem tereny dawnego górnictwa zlota pod
Złotoryją.
Z informacji do kórych dotarłem wynika, ze prace prowadozno nie tylko w
XV-XVI (po tych zostają hałdy i niewielkie leje) ale także w latach 20-tych
XX w.
Faktycznie na wspomnianym terenie znajdują się ogromne hałdy:
http://www.goldcentrum.pl/kaczawskie/0.jpg
http://www.goldcentrum.pl/kaczawskie/4.jpg

Zapada się grunt w lesie
http://www.goldcentrum.pl/kaczawskie/2.jpg

Ale są także dziwne okrągłe kamienie - jak młyńskie do rozkruszania skał.
Jeden jest cały okrągły - gładki, a drugi karbowany jak na fot:

http://www.goldcentrum.pl/kaczawskie/1.jpg

I tu pytanie, czy takie kamienie mogły byc stosowane tylko w zwykłych
zwirowaniach (bo takie tez były w okolicy), czy tez konkretnie służyły np.
do mielenia grubego kwarcowego żwiru na drobniejsze frakcje?

Na dodatek znalazłem wejście do ceglanego - nie wiem szybiku, czy też czegoś
w tym stylu, z ktorego jednej strony jest wysoka hałda, z drugiej stare
głebokie wyrobisko w żwirach (20szx50 dlgx15 m gł).
Czy ktoś zna się na żwirowniach. Czy tego typu obudowane cegłą studzienki
buduje się? Na bokach są uchwyty dos chodzenia. Może to była studzienka do
poziomu wodonośnego?

Chętnie poczytam Wasze uwagi.
pozdrawiam
Krzysiek