Re: czy to uran ?

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Fri 22 Oct 2004 - 13:04:35 MET DST

Użytkownik "Sara" <sara_w@op.pl> napisał w wiadomości
news:mailman.1.1098442260.497.mineraly@man.lodz.pl...
> witajcie,
>
> Ktos zaoferowal mi okaz skamienialego drewna wykazujacy
> silna fluorescencje o barwie zielono niebieskiej. Twierdzi,
> ze jej powodem jest uran (uraninit).

Uraninit (także blenda smolista) nie fluoryzują. Zjawisko to
można zaobserwować na niektórych tzw. wtórnych minerałach
uranu (pochodzących z przeobrażenia blendy smolistej) i to
wyłącznie po oświetleniu ich ultrafioletem. Poza nimi fluoryzują
także inne minerały niekoniecznie zawierające uran..

> Czy po kolorze fluorescencji mozna rozpoznać, ze w danej
> skale wystepuje uran ?

Najlepiej przekonać się o tym używając licznika Geigera.

> Skad miec pewnosc ze nie jest ona skutkiem zawartosci
> np. fluorytu, barytu itp.?
> Co moze byc powodem fluorescencji o takiej kolorystyce ?

Na te pytania niestety nie potrafię odpowiedzieć. Należałoby
chyba przeanalizować cechy tych innych (nieuranowych)
fluoryzujących minerałów.

                                              Andrzej.