Re: Miedzianka Świętokrzyska

Autor: Grzegorz Bijak [GR 166] <gr166_at_interia.pl>
Data: Wed 29 Sep 2004 - 16:08:44 MET DST

> Wlasnie bylem tam w ostatnia niedziele. Nie jestem profesjonalnym
> poszukiwaczem i zbieraczem minealow i kompletnie nie mam doswiadczenia w
tej
> materii dlatego Miedzianka jest dla mnie zupelnym odkryciem. Po prostu
nowy
> wymiar! :))) Nie sadzilem ze wapienie z malachitem i azurytem mozna
znalezc
> nawet nie uzywajac mlotka! Wystarczy wejsc do kamieniolomu i podniesc
kilka
> okazow z ziemi :) Oczywiscie nie zdobylem w ten sposob okazow
> [...]

hmm... kamieniolomy raczej nie sa najlepszym miejscem na poszukiwania,
oczywscie drobne naloty mozna znalazc na wapieniach, ale ciekawsze okazy
znalezc mozna na haldzie ponizej szczytu (polnocne zbocze), tam na haldzie
pzry odrobinie szczescia trafic mozna na ladne azuryty i wieksze jego
brylki, malachitu takze, ciekawym rzadkim okazem jest konichalcyt tworzy
jablkowo-zielone naskorupienia, poza tym chalkopiryt czasami sie trafia i
czarnu lubecki (zwiazki Fe i Mn)

a tak teoretycznie o zlozu miedzianka:
zloze w miedziance powstawalo w 3 etapach, w pierwszym - hydrotermalnym -
krystalizowal glownie chalkopiryt i chalkozyn, w drugim nastapilo wietrzenie
pierwotnego zloza i krystalizacja wtornych siarczkow tj. kowelin i
chalkozyn. Trzeci etap koncowy uformowal aktualne zloze, najbogatsze jesli
chodzi o zawartosc mineralow rudnych. Zloze te tworza glownie azuryt i
malachit, ktore krystalizowaly z wod meteorycznych zawierajacych jony miedzi
wyplukane z pierwotnego zloza.

pozdrawiam
grzegorz
www.zbieracz.glt.pl