Re: Bieszczady

Autor: TomekGawlik <imienazwisko_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 15 Jul 2004 - 12:17:58 MET DST

  Witam!
  Pozwolę sobie sprostować kilka informacji.

Użytkownik "Andrzej Pełka" <> napisał w wiadomości

> Jednak z miejsc interesujacych
mineralnie wymieniłbym może tylko rejon tzw. Sinych Wirów, czyli
jeziorka Duszatyńskie.

  Sine Wiry to jedno, jeziorka Duszatyńskie to zupełnie co innego.
Sine Wiry to fajny kanion wypreparowany w piaskowcach przez potok Wetlinka.
0.5 km w dół biegu było jeziorko Szmaragdowe powstałe przez zatarasowanie
biegu potoku przez osuwisko; teraz to już jest właściwie tylko rozszerzenie
potoku. AFAIK powstało gdzieś tam w latach +/- 60-ych. Geologicznie bardzo
ciekawe, ale minerlogicznie?
  Jeziorka Duszatyńskie są na zachodnim stoku Chryszczatej; genezę mają
identyczną j.w., tyle, że osuwisko powstało na początku XXw. Hipotezy o
upadku meteorytu nie komentuję, bo żal się pastwić nad tak romantycznymi
historiami ;-)

> A, zapomniałem dodać jeszcze, że w miejscowości Rajskie
(zachodni kraniec pasma Otryt) można zobaczyć nieco starych
urządzeń funkcjonującej tam niegdyś kopalni ropy. Nie jest tego
zbyt wiele

  Dużo fajniej to wygląda w kopalni Czarna, przylegającej do ośrodka wyp.
Sanockiego Kopalnictwa Nafty i Gazu. Obok przebiega szlak z centrum Czarnej
(kwadraty biało-niebieskie albo biało-czerw., nie pamiętam).
W Bieszczadach ropne otwory eksploatacyjne występują również w Wetlinie,
Zatwarnicy, Dwerniku.

> jakaś odmiana kwarcu zwana bieszczadzkim diamentem, czy perłą.

  Tzw. diamenty marmaroskie - kryształy SiO2, przeważnie zabarwione na
żółtawo, o rozmiarach do 5mm. Występuje tam również mineralizacja As
(realgar i aurypigment) i tlenków Fe. Lokalizacja - kamieniołomy w Rabem.
Jest tam także gołoborze objęte rezerwatem i już prawie zarosłe.

Pozdrawiam - Tomek