Krysztalki z Wyskoki

Autor: Krzysztof Andrzejewski <krzynianek_at_wp.pl>
Data: Sun 27 Jun 2004 - 00:54:29 MET DST

Znam ten kamieniolom bardzo dobrze - a raczej znalem w czasach
dziecinstwa ,kiedy to przyjezdzalem na wakacje do sasiednich Laz
na wakacje do mojej babci.Na wysoce zaczela sie moja
posja "dlubania w kamieniach" - miejsce wiec ze zrozumialych
wzgledow jest mi bliskie.Tak przy okazji mam nadzieje ,ze to
wysypywanie jakiegos odpadu hutniczego odbywa sie na terenie
gornego wyrobiska a nie w starej ,zalanej woda czesci??? Woda do
kapieli jest tam krystalicznie czysta a dla wedkarzy polecam
wyprawe na szczupaki ( okon jest skarlowacialy ).
  Na wysoce jak i w sumie niedalekim starym lomie w
Niegowonicach spotkac mozna krysztaly kalcytu - na ogol
mlecznobialego a niekiedy zoltawego ,ale rowniez trafiaja sie
plytkowate krysztaly prawdopodobnie barytu ( nie reaguja z
kwasem solnym ) ulozone na ksztalt tzw.rozy pustyni.Nie chce mi
sie wierzyc ,ze moglby byc to gips - ale przyznam sie
szczerze ,ze to bylo tak dawno temu ze juz dzisiaj nie pamietam
za bardzo ( no i za malo wtedy wiedzialem o mineralach ).
Owe zielonkawe historie trafiaja sie razem z "rozopodobnymi"
skupieniami ,ale nie jest to ten sam mineral ale miedzy
plytkowatymi krysztalami mineralu przeswiecajacego pojawiaja sie
drobne skupienia glaukonitu z typowa dla tego mineralu ilastego
barwa zielonkawa wlasnie.Jest on zreszta wskaznikowy dla osadow
morskich i pojawia sie na ogol w partiach wapeni z domieszka
substancji ilastej ,jak tez na plaszczynach miedzylawicowych
wapieni.Niekiedy jet to brazowawo-ciemnozielonkawa barwa ,ale
przy odrobinie wyobrazni mozna to nawzac zielenia:):)Byloby o
wiele prosciej powiedziec cokolwiek gdybys nadeslal zdjecie -
pozdrawiam
                    Krzysiek

Twoje filmy CD-R możesz oglądać na swoim telewizorze!
Jakość jest lepsza niż na komputerze!
Rozdajemy specjalne odtwarzacze DivX/DVD - zobacz:
http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Fkontakt.wp.pl%2Fkonkurs.html&sid=197