Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Thu 01 Apr 2004 - 21:17:15 MET DST

W kwietniu 2002 roku Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl) napisał:

> Szukam informacji o nastepujacych miejscach i obiektach
> na obszarze Gor Zlotych (Rychlebskich Hor) i Kamiennych
> [...]
> Lutynia - obiekt fabryczny zlokalizowany po prawej stronie
> drogi Ladek - Lutynia tuz przed pierwszymi zabudowaniami
> wioski w lesie za strumieniem
> [...]

Ze strony http://ladekzdroj.w.interia.pl/lutynia.html

W kilkanaście minut dochodzimy do pierwszych zabudowań wsi Lutynia. Przed nimi, po prawej stronie w lesie, zwraca uwagę betonowy szkielet zabudowań kopalni ołowiu "Nowy Filip".

Występujące tu drobne złoże ołowiu zaczęto prawdopodobnie eksploatować w XVI w., w ramach intensywnych poszukiwań tego metalu dla hut Złotego Stoku; [...] W latach 1719-36 prowadził tu eksploatację hrabia Leopold Hoffmann [...] Kolejną próbę podjął w 1799 r. [...] dr C. B. Heintze uruchamiając kopalnię "Filip", w której wydobywano ołów Uruchomił on także kopalnię "Karolina", położoną na Przełęczy Lądeckiej. Eksploatację przerwała w 1806 r. wojna napoleońska. [...] Jeszcze jedną próbę eksploatacji podjęło miasto Lądek w latach dwudziestych naszego wieku. Pomimo przewidywań, że uzyskać tu będzie można ok. 22 tys. ton rudy, po trzech latach prac przygotowawczych (1923-26) kopalnię opuszczono.Minerałem rudnym jest tu galena (PbS), tworząca żyły o szerokości do 1 m i skupienia o wielkości do kilku centymetrów, a współwystępują z nią blenda cynkowa (sfaleryt ZnS), pirotyn (FeS) oraz chalkopiryt (CuFeSz). W zwałach przed kopalnią można znaleźć piękne okazy kwarcu górskiego, tworzącego często tzw. szczotki, oraz granaty, o średnicy do kilku milimetrów, występujące w papkach łyszczykowych.

                                                                  Andrzej.

PS: Już zacząłem odpowiadać na swoje własne listy.
      To chyba nie jest dobre...