Autor: Marcin Szpak (duncanmcloud_at_wp.pl)
Data: Sun 14 Mar 2004 - 14:20:07 MET

> Witam!
> Piszę referat na temat marmuru, mam już właściwie wszystko, brakuje mi
tylko
> informacji o wydobyciu marmuru (wiem jedynie, że używa się materiałów
> wybuchowych, ale nie wiem jak to się robi, a poza tym może są jakieś inne
> metody?!). Gdzie mogę znależć takie informacje? Z góry dziękuję za
odpowiedź

> Iza

Witam Iza !

Skoro brakuje Ci informacji o wydobyciu marmurów to jest to równoznaczne z brakiem samego początku :) ( to taka naleciałosć górnicza )

Ogółem jest tak - do urabiania marmurów generalnie nie stosuje się techniki MW ( mat.wybuchowych ) jest to droższy kamień , nie jest on przeznaczany na kruszywo więc rozdrobienie go przy użyciu MW jest barbarzyństwem ( jak powiada mój wykładowca od MW ). Jego podstawą jest otrzymywanie płyt - czyli wydobycie powinno być bloczne - u nas w kraju najczęściej stosuje się metodę wiercenia bliskich otworów - przypadku odspojenia pionowego oraz wierci się poziome otwory klinowe - dla odspojenia poziomego . Ale jeśli gdzie kolwiek występuje wiercenie to jest to równoznaczne z kasą i średnią efektywnością pracy - dlatego we Włoszech , w Stanach , Chorwacji i wielu innych państwach również i u nas zaleca się i stosuje wrębiarki ( albo łańcuchowe do cięcia płaszczyzn pionowych i poziomych !!! albo linowe - mobliniejsze ). Wykorzystanie MW w przypadku marmurów - może odbywać się jedynie w pierwszej fazie udostępniania złoża lub pewnych, nowych frontów. Może są kamieniołomy gdzie strzela się jeszcze bloki w marmurze ale ja z tym się nie spotkałem - i napewno jest to bardzo kosztowna technkia marnująca wiele materiału skalnego. Podobnie cięcie termiczne nie wchodzi w grę - ale tutaj już sprawa polega na strukturze krystalicznej minerałów ( szczególnie zmiany sieci krystalicznej kwarcu w wysokich temperaturach ) a jak wiesz , marmur to zmetamorfizowany wapień. I trochę jeszcze bym tu sobie popisał ale przejdę do literatury : a tutaj jest wielki problem - więc moje zalecenia :

  1. Jeśli masz możliwość to natychmiast do kopalni ( a tutaj tylko chodzi o telefon - pozwolą Ci wpaść i zobaczyć , ba porozmawiać z człowiekem który tą robotę wykonuje od 10 lat i najlepiej wie jak rozcieńczone HCl działa na marmur , z resztą każdy wapień . Ten facet pewnie chodził nie raz na gazie po piętrach eksploatacyjnych , pił i spał na Marmurze więc wie o nich sporo :) . Tak na poważnie to już przez telefon możesz dowiedzieć się podstawowych informacji o sposobie eksploatacji ( jeśli telefony odbiera ktoś kompetentny a nie córka viceprezesa Zarządu - bo np. skończyla prywatnie zarządzanie i marketig - i po prostu jest najlepsza na relacji klient - przedsiębiorstwo :) ) Polecam kopalnie w Wojcieszowie lub Sławniowicach
  2. Niestety jedyna książka nawet jedyna w bibliotece górniczej !!! poświęcona kamieniarstwu - włącznie z wiedzą górniczo - geologiczną ( ta druga przedstawiona trochę słabiej ) to pozycja : KAMIENIARSTWO - Horst Wilcke i Wolfgang Thuning - książka napisana w 1981r. - wznowienie z 1997 r.
  3. Mam wilkanaście niezłych zdjęć poświęconych eksploatacji marmurów czszególnie z USA i Włoch

Z pozdrowieniami

Marcin Szpak