Autor: Jacek Nowak (jac_now_at_poczta.onet.pl)
Data: Fri 20 Feb 2004 - 16:30:21 MET

> Moze ktos wie czym wyczyscic miedz z takich zielonych nalotow? Na tej
plytcce
> miedzianej jest napis dosyc wazny wiec zalezy mi zeby nie zginal. Plytka
ta
> byla przez baardzo dlugi czas wystawiona na dzialanie warunkow
atmosferycznych.

Zastanów się, czy na pewno chcesz ją oczyścić. Znam kolekcjonerów przedmiotów z miedzi czy mosiądzu, którzy nigdy ich nie usuwają. Jeśli jednak jesteś pewna swej decyzji weź kawałek podobnie spatynowanej miedzi i poeksperymentuj - podziałanie na twoją cenną płytkę chemikaliami może przynieść niespodziwane efekty. Nie licz też, że po usunięciu patyny (zielonego nalotu) miedź będzie pięknie błyszczała - do tego trzeba by ją jeszcze wypolerować a to może usunąć napis (jeśli nie jest dość mocno wygrawerowany). Przy ewentualnym polerowaniu używaj bardzo drobnych past polerskich - grubsze pozostawią ślady. I też radzę wpierw poeksperymentować na mniej cenym kawałku miedzi.
Powodzenia, pozdrawiam Jacek ;-)