Autor: Thomas (angel_at_kki.pl)
Data: Thu 11 Dec 2003 - 07:13:10 MET

Uzytkownik "Andrzej Kasperowicz" <andyk_at_termisoc.org> napisal w wiadomosci news:3FD747BF.24798.86F9D3_at_localhost...
> Aleksandryt naturalny (odmiana chryzoberylu BeAl2O4 domieszkowana
> chromem) i sztuczny (syntetyczne korundy Al2O3 z roznymi domieszkami)
> daja inna roznice barw w swietle dziennym i sztucznym. Byly tu juz chyba
> kiedys na liscie podawane odpowiednie linki do opisow. Zreszta googlami
> tez mozna znalezc. Z tego co pamietam naturalny aleksandryt w swietle
> dziennym (lub swietlowki) jest zielony, sztucznym czerwony, a syntetyczny
> aleksandryt najczesciej jest niebiesko-fioletowy w dziennym i czerwono-
> fioletowy w sztucznym swietle.

Moj jest w dziennym zielono niebieskawy (tak delikatnie niebieskawy) a w sztucznym gleboko fioletowo-rozowawy...

> Z tego co tu http://www.gemstone.org/gem-by-gem/english/alex.html pisza
> to aleksandryt naturalny jest tak rzadki na rynku, ze wydaje sie iz jest
> malo prawdopodobne abys mial naturalny, a jesli juz to najprawdopodobniej
> brazyliski z nowego zloza odkrytego w 1987 r. Aleksandryt z tego zloza
> zmienia kolor z malinowoczerownego na niebieskozielony.

Kamien ten zostal kupiony jakies 30 lat temu przez mojego ojca w Rosji wic jesli juz naturalny to pewnie z jakis ichnich zloz bodajze na Uralu (chyba?). Z tego co pamieta to kosztowal (byl oprawiony w zlocone srebro) wiecej niz komplet sporych zlotych obraczek... hmmm.. 30 lat temu! To moze jednak naturalny.. :) To bylaby niespodzianka!

> Tutaj jednak sa w ofercie chyba aleksandryty naturalne:
> http://www.gemhut.com/alex.htm
> http://www.thebrazilianconnection.com/alexandritewebpage.html
>
> A ile dales za swoj i jakiej jest wielkosci jesli mozna wiedziec?

Ile kosztowal.. nie wieadomo. Tata nie pamieta :) Ale jak juz napisalem wyzej.. kosztowal drozej niz komplet zlotych obraczek :) Wielkosc... cos kolo 0,7 moze 0,8 w kazdym razie na pewno nizej niz 1 ct ale w tych granicach.

Dzieki za pomocne linki!!!

Thomas