Autor: Dagmara Lesiów (diagra_at_interia.pl)
Data: Fri 21 Nov 2003 - 13:40:57 MET

Witam !
Jakiś czas temu mój znajomy wybierał się do Szwecji i poprosił mnie abym mu przygotowała spis najpopularniejszych miejsc w ktorych wystepuja minerały. Moze również komuś innemu przyda się moja praca, dltego postanowiłam ją przesłać na listę dyskusyjną. Przejrzałam różne pozycje mineralogiczne i oto wyniki :

W południowo-wschodniej części kraju leży Smaland znany najbardziej jako Glasriket czyli Królewstwo Szkła. Na niewielkim obszarze znajduje się tam kilkanaście hut szkła takich jak Kosta Boda czy Orrefors. Huty te znane są na calym świecie i masowo odwiedzane przez turystów

Pofałdowany krajobraz Norrlandii jest wprost trudny do opisania. Wyniosłe góry, pokryte śniegiem przez większą część roku i pędzące z nich rzeki do Zatoki Botnickiej. Gęste, dzikie lasy z liczną zwierzyną oraz mnóstwo czystych jezior z różnymi gatunkami ryb. Ta część kraju jest też bardzo bogata w zasoby mineralne co czyni ją niezwykle ważną ekonomicznie dla Szwecji.

-Jamesonit, Antymon rodzimy , Amalgamaty Ag : kongsbergit I
moschellandsbergit (Salla)
-Boulangeryt (Sala i Boliden)
-Galenobismutyt ( kopalnia Falun-Ko - weibullit)
-Cynober (Almaden)
-Gibbsyt (Routivaare)
-Brucyt
-Nemalit (Jakobsberg)
-Goslaryt , Botryogen, Copiapit, Chalkopiryt (Falun)
-Melanteryt i Pisanit (Falun)
-Muskowit , Biotyt( tam gdzie pegmatyty )
-Flogopit ( Aker )
-Allemontyt (Varuträsk)
-Tennantyt (Boliden)
-Bornit (Norberg)