Autor: Wojtek H. (wwwojtek1_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 20 Oct 2003 - 23:18:07 MET DST

Książkowe definicje przełamu i łupliwości są trochę zawiłe. Ja rozróżniam to w sposób następujący:
Za przełam przyjmuję świeży przekrój całego okazu skalnego (ale także pojedynczego kryształu), na przykład po rozbiciu skały młotkiem.Jest to zawsze powierzchnia niregularna, bez żadnych geometrycznych elementów (chyba że przypadkowych). Natomiast łupliwość to cecha tycząca się już konkretnie kryształów mineralnych budujących skałę. Jest to również pękanie ale po zwykle bardzo równych, geometrycznych powierzchniach (często połyskujących!) i tworzenie przez kryształy regularnych brył geometrycznych. Z czasem nauki geologi lub ewentualnie później mineralogii pojęcia te znacznie się poszerzą, ale i z biegiem czasu ich rozróżnianie będzie już znacznie prostsze. Radzę zaopatrzyć się w jakiś przewodnik do ćwiczeń z geologii dynamicznej (skrypty uczelniane) lub wydawnictwo pt: "Skarby Ziemi" [wyd KURPISZ z serii Nasza Ziemia] gdzie takowe pojęcia są wyjaśnione i podparte interesującymi fotkami. Życzę sukcesów w geologii i wytrwałości. Pozdrawiam, Wojtek H. wwwojtek1_at_go2.pl
wwwojtek1_at_poczta.onet.pl

  Użytkownik "Jerry (Jarosław Sadowski)" <jerry_at_rower.com> napisał w wiadomości news:00ac01c39690$1e3d59a0$9700a8c0_at_Dom...   Witam wszytkich grupowiczow.
  Mam nadzieje, ze piszę pod własciwy adres ;-)   Jestem studentem pierwszego roku SGGW na wydziale
"Miedzywydziałowego Studium Ochrony Srodowiska"
  Mamy zajecia z geologiii jedna z wielu rzeczy jaka tam   odemnie wymagają jest rozpoznawanie skał metoda makroskopowa. Ogólnie to nie jest zle,

  ale bardzo prosze mi pomoc nauczyc sie rozrozniac   przelam od lupliwosci. Czytalem juz kilka poradnikow i kiazek, oraz szukalem materialow w internecie, ale wszyscy pisza, "ze wprawione oko spokojnie rozpozna" :(

  BARDZO PROSZE O JAKIES PROSTE, BANALNE WYTLUMACZENIE JAK ROZPOZNAC TA WLASCIWOSC U SKAL   Z gory dziekuje

  J.S.
"JerrY"