Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Sun 06 Apr 2003 - 23:29:26 MET DST

Użytkownik <tea_at_red.alpha.net.pl> napisał w wiadomości news:200303210958.KAA30628_at_red.alpha.net.pl...

> Poszukuje info na temat wszystkich kamieniolomow li tez
> wiekszych odsloniec wystepujacych w rejonie Zlotego Stoku.

Wprawdzie dość póżno się ocknąłem z odpowiedzią i z kilku powodów nie będzie ona ściśle na temat, myślę jednak, że przy tej okazji uda mi się nieco spopularyzować jeszcze jedno "uranowe" stanowisko w rejonie Gór Złotych (Rychlebskich). Nie jest ono szczególnie atrakcyjne pod względem mineralnych zdobyczy, niemniej jednak warto chyba je poznać choćby ze względu na to, że znajduje się w ciekawym krajobrazowo regionie i wystarczająco blisko (bo około 3 km. na pd) Złotego Stoku. Miejsce (najogólniej rzecz biorąc) leży po czeskiej stronie, na zachodnim stoku góry Jeleń, za tzw. Safarową Skałą. Teraz nieco szczegółów.

  1. Z centrum Złotego Stoku dreptamy drogą w kierunku Paczkowa docierając po około 1 km. do zejścia w prawo do posterunku małego ruchu granicznego.
  2. Po przekroczeniu granicy państwa dalej na wprost dróżką od polskiego do czeskiego posterunku i tam wchodząc na asfalt skręcamy w prawo kierując się do wioski Bila Voda.
  3. Przechodząc jej skrajem (po prawej mijamy jakiś zabytkowy zespół budynków) dochodzimy do południowego krańca wioski.
  4. Wchodzimy w las (po prawej stronie płot leśnego gospodarstwa hodowlanego) i posuwamy się w górę doliną potoku Bila Voda.
  5. Z wszelkich rozwidleń drogi wybieramy za każdym razem to w lewą stronę i po około 2 km. dochodzimy do miejsca określanego jako Hluboki Dul. Nieco dalej po lewej stronie naszej trasy pojawi się w lesie olbrzymia skała (Safarowa Skala)
  6. Niemal natychmiast za tym tworem należy skręcić w lewo pod górę. Wchodzimy po stoku góry Jeleń (ścieżka ledwo zaznaczona) na wprost (wschód) około 0,5 km. Kiedy na trasie pojawi się leśna droga (prostopadle do naszego kierunku) należy nią skręcić w lewo i po przejściu około 100-200 m poszukiwane miejsce znajdzie się w zasięgu oka.

Miejsce przypomina wielki kamieniołom, choć równie dobrze może być tylko wysypiskiem kamienia. Nigdzie nie są widoczne skały związane z podłożem, nie widać też śladów wejść do sztolni. Nieco głębiej pod kamieniami przepływa woda, co daje chwilami dość ciekawe efekty akustyczne w postaci niczym na pozór nieuzasadnionego bulgotania :-) Obecność uranu najprędzej można stwierdzić w pobliżu niby - wjazdu do kamieniołomu i usypanej obok stercie bardzo drobnego materiału. Podobnie jest na stoku po którym kamienie osuwają się na biegnącą poniżej leśną drogę. Licznik GM, mały kilof i duża cierpliwość, raczej niezbędne :-)

                                                               Andrzej.