Autor: karndum (karndum_at_hotmail.com)
Data: Thu 13 Mar 2003 - 23:40:44 MET

trzy rzeczy:
ktos mial watpliwosci co do rteci rodzimej, wiec mam nadzieje, ze te watpliwosc rozwieje. otoz co nastepuje:
Rtec rodzima, klasa skalenoedru dytrygonalnego - czyli układ trygonalny a wiec rtec jest mineralem poniewaz tworzy krysztaly krystalizujace w odpowiednim ukladzie i posiadajace sklasyfikowana siec przestrzenna, co prawda krystalizuje w temp. nizszej od -38,9 stC, ale krystalizuje. W sumie moznaby sie zgodzic na bardzo naciagana teorie wg ktorej woda tez jest mineralem(mimo iz to substancja mineralna) poniewaz tworzy krysztaly w fazie stalej, posaidajace tez swoj swoisty uklad przestrzenny. sprawa jest tego typu, ze tak jak w jezyku angielskim istnieja ogolne zasady i tysia piecset wyjatkow, tak rtec rodzima jest takim wyjatkiem w swiecie mineralow. sprawa niby sporna ale dla mnie oczywista, po prostu w swiecie istnieja wyjatki bo w przeciwnym razie nie bylby taki ciekawy...

jesli chodzi o ten kalcyt vel dolomit to jesli nie burzy z kwasem na zimno to raczej nim nie jest, poza tym nie wiem czy kalcyt wystepuje w paragenezie z magnetytem, byc moze ale sie z tym jeszcze nie spotkalem. radze pogotowac ten niby dolomit w azotanie kobaltu, nie odbarwi sie to jest dolomit:)

turmaliny - a ktore bo jest ich 26, a tak powaznie turmaliny najczesciej mozna spotkac w pegmatytach granitoidowych i skalach wysoko kwarcowych, dlatego mapa geologiczna i do dziela, proponuje skupic sie na poszukaniu wychodni takich pegmatytow w okolicach Mirska, Strzegomia, Strzelina, Gorach Sowich, a jesli jezdzisz w tatry moze znajdziesz na goryczkowej czubie (czasem cos czarnego wala sie pod nogami, a noz widelec...)

kd:)