Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Sat 01 Feb 2003 - 01:23:02 MET

Użytkownik "Andrzej Kasperowicz" <andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl> napisał w wiadomości news:3E3A4BCF.25845.4609BA_at_localhost...

> widzialem taka wystawe wiele lat temu w muzeum mineralogicznym
> w Oslo.

Wygląda więc na to, że nie mnie pierwszemu spodobało się to szczególne zjawisko. O ile dotąd polowałem z licznikiem na kamienie maksymalnie aktywne, to po ostatnich doświadczeniach na co niektóre pewnie będę jeszcze świecił. Już buduję takie terenowe "mini świecidło". Z pierwszego fluoryzującego kamienia została mi marna resztka. Przed oświetleniem za pomocą ultrafioletu był to zwyczajny kawał żółtawo beżowej skały który przywlokłem do domu tylko przez to, że z jednej strony miał dość grube naskorupienie (chyba) zippeitu. W tzw. miedzyczasie jeszcze go wydatnie pomniejszyłem młotkiem. Teraz okazało się, że najbardziej interesująca jest w nim ta (pozornie pospolita) skała. W UV wygląda jak płaszcz czarodzieja :-) Teraz, niech no tylko wpadnę do Zalesia, to hasło "chłop żywemu nie przepuści" nabierze nowych znaczeń :-) Potem któregoś wieczora może zrobię sobie w chałupie jakieś małe Oslo lub Monachium.

Przy okazji pytanie: Czy w Polsce jest muzeum w którym eksponuje się w miarę obszerny wybór minerałów uranu? Dużo tutaj o nich pyskuję , a prawda jest taka, że wielu rodzajów nie potrafię nawet rozpoznać. Gdyby nie licznik, to chodziłbym w tym temacie jak dziecko we mgle. Choćby na bazie ostatnich doświadczeń - jeden fluoryzuje drugi nie i poza tym różnic większych nie widać. Kilka spotykanych odcieni jednego koloru (żółci, zieleni, oranżu) również nie ułatwia identyfikacji. Najlepiej byłoby obejrzeć już określone i nazwane przez znawców okazy. Może słyszeliście o książce poświęconej tej grupie minerałów. Ludzie! Taki BOMBOWY temat i nie byłożby żadnej mądrej księgi?

                                                            Andrzej.

13 luty 2003 r.-120 rocznica śmierci Ryszarda Wagnera (1813-1883)