Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Wed 21 Aug 2002 - 09:53:28 MET DST

Uzytkownik <andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl> napisal w wiadomosci news:3D629278.31410.520496_at_localhost...

        "licznik RKSB-104 produkowany przez Bialoruski Bielwar"

> Jest tez ciekawa informacja w w/w instrukcji, ze nalezy powiadomic
> Sanepid jesli zmierzona moc polowej ekwiwalentnej dawki zrodla
> promieniowania gamma bedzie wyzsza niz 0,6 mikroSv/h
> (60 mikroR/h - mikrorentgenow na godzine)

> 25 milirentgenow na godzine? No to musisz powiadomic Sanepid. ;)

15 - 25 miliremów / godz. czyli 150-250 mikrosiwertów / godz. ale tylko przy samej powierzchni minerału. W miarę zwiększania odleglości wartość ta bardzo szybko spada. Poza tym, nie wiem jakie jest przełożenie instrukcji białoruskiego licznika na nasze regulacje w tym zakresie. U mnie poziom 0,6 mikrosiwerta / godz. tj. 0,06 milirema / godz. (czyli tło naturalne podniesione 4-5 razy) licznik wykazuje już w odległości 6-7 m. od pudła w którym trzymam "podopiecznych", ale jest to strefa "niezamieszkana" i jestem przekonany, że nie sprowadzam tzw."powszechnego zagrożenia" :-)

Pozdrawiam nieco radioaktywnie,

                                                          Andrzej.