Autor: Zbigniew Tyminski (ztym_at_npdaxp.fuw.edu.pl)
Data: Mon 12 Aug 2002 - 20:31:57 MET DST

Uzytkownik "Andrzej Pe3ka" <U238_at_wp.pl> napisal:

Je6li wolno, ciekaw jestem miejsca pozyskania owej blendy. Przy okazji pozwolj sobie na uwagj. Trochj to tr1ci nieporozumieniem, - pozbywaf sij blendy z powodu radioaktywno6ci ? To? to podstawowa wyrs?niaj1ca j1 cecha. Im bardziej kamyk aktywny tym chjtniej go przygarniam. Oczywi6cie koqcowy tego efekt jest taki, ?e msj zbiorek z pewno6ci1 nie daje szczegslnych wra?eq estetycznych, jest za to (jak czasem mswij) naprawdj bardzo czarodziejski. Gdyby? jeszcze chcia3 6wiecif ... :-)

Czesc!

Blenda uranowa, ktora ja posiadalem zebrana zostala w Kotlinie Klodzkiej. Miejsca dokladnie nie podaje z powodow o ktorych ponizej.

Mianowicie, blenda ta jest b.krucha- pozostje po niej wszedzie radioaktywny pyl, ktory moze byc b.szkodliwy. Oczywiscie, jezeli ja mamy trzymac nalezalo by w szczelnie zamknietym naczyniu. Jezeli ma duza aktywnosc warto naczynie owinac blacha olowiana. Tak wlasnie trzymalem swoja... Niestety naczynie (szkalne) mi sie zbilo i to byla katastrofa, taki Czernobyl w mniejszej skali :)
Dlatego nikomu jej nie polecam, szczegolnie jak sie ma zwierzeta w domu. Uran emituje alfy i jezeli pyl dostanie sie dostanie sie np. droga pokarmowa "do wewnatrz" kochane narzady wewnetrze moga znalezc sie w powaznych tarapatach. To tyle.
Pozdrawiam.
zit
ps. Oczywiecie nikomu nie odradzam bo przy zachowaniu ostroznosci moze byc blenda fajnym i ksztalcacym exponatem, szczegolnie jak sie ma G-M. ps2. Jeszcze fajniej wygladaja slady emitowanych czastek. Jak kogos interesuje jak zrobic komore do obserwacji i ma samozaparcie nich pisze na priva. :)