Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Sat 20 Jul 2002 - 22:25:33 MET DST

Około trzech lat temu odwiedziłem kopalnię, a tym samym i hutę niklu (wówczas już nieczynną) w Szklarach. Jak zapewne wiadomo niektórym użytkownikom grupy oba te obiekty stykają się ze sobą. Tak więc po obejżeniu kopalni wszedłem na teren opuszczonej huty niklu. Tam, w pobliżu wielkiego komina znalazłem dość pokaźną stertę materiału którego naturalny wygląd nie wyklucza moim zdaniem możliwości, że jest to produkt przemysłowy. Być może ktoś z użytkowników również na to natrafił i pomoże mi rozstrzygnąć z czym mamy do czynienia.
Opisuję podejrzanego:

Gęstość       5,5 g
Rysa            ciemno brązowa (niemal wiśniowa)
Barwa         srebrzysta, miejscami rudo - brunatny nalot
Połysk         jak na przełamie bardzo twardej stali - iskrzący matowy
Twardość <6
Skupienie zbite
Łupliwość niedostrzegalna (raczej trudny do rozbicia)
Inne            słabo przyciągany przez magnes
                   czasem spojony z piaskowcem w kolorze biało szarym

W tym samym miejscu występował jeszcze inny minerał (?) Opisuję drugiego łobuza:

Gęstość      5,5
Rysa           czarna
Barwa         czarna
Połysk         niemal bez połysku (ledwo dostrzegalnie iskrzy)
Twardość <6
Skupienie zbite
Łupliwość niedostrzegalna (trudny do rozbicia)
Inne bardzo mocno przyciągany przez magnes

Na miejscu jakiś napotkany człowiek mówił mi, że jest to ruda niklu, nie pamiętam skąd sprowadzana w celu domieszkowania ubogiej rudy wydobywanej w Szklarach. Myślę jednak, że równie dobrze któryś z opisanych "minerałów" może być półproduktem huty niklu. Jeżeli ktoś z użytkowników może pomóc w identyfikacji - zapraszam.

                                                               Andrzej Pełka