Autor: Polski Serwis Meteorytów (jba1_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 03 Jun 2002 - 23:49:51 MET DST

> mam pytanie do specjalistow od meteorytow:
> jak nazywa sie i jakie ma ceny meteoryt ktory w duzych ilosciach
pozyskiwany jest w rejonie Dalniegorska?
> Czy jest nim duze zainteresowanie?

Nie udalo mi sie ustalic co to jest. Przejrzalem informacje o 117 rosyjskich meteorytach, ktore w wiekszosci pochodza z egzotycznych terenow i maja egzotyczne nazwy. Dwa z nich pochodza z okolic Wladywostoku (o Dalniegorsku nie bylo tam mowy) i sa to:

Nie wiadomo czy chodzi o ktorys z nich, trudno jest ocenic ich wartosc. Zadnego z nich nie ma w polskich kolekcjach. Przywiez kawalek, pewnie ktorys z kolekcjonerow sie tym zainteresuje, tylko oprocz samego okazu zbierz maximum informacji o nim i o sprzedawcy.

A moze chodzi po prostu o popularnego Sikhote Alina (zelazny oktaedryt IIAB), znana waga ok.27 ton (pasuje do "pozyskiwania w duzych ilosciach"), a sadzac po wspolrzednych to tez dosc niedaleko Wladywostoku: LAT: 46,9 N i LON: 134,39 E. Jest to jeden z najbardziej znanych meteorytow na swiecie i najbardziej popularnych. Ceny Sikhote Alina sa bardzo rozne (nie da sie tego jednoznacznie okreslic), ja placilem 1,90zl/g. W sklepiku Aspmetu kosztowal ostatnio 5-6zl/g. Jezeli cena bedzie okazyjna, to warto go przywiezc.

Z pozdrowieniami - JBa.

Jaroslaw Bandurowski
Polski Serwis Meteorytow
jba1_at_poczta.onet.pl