Autor: kk01_at_poczta.onet.pl
Data: Fri 31 May 2002 - 13:33:27 MET DST

Odwiedzilem zeszlej niedzieli kamieniolom w Szklarach, w poszukiwaniu chryzoprazu i opali,niestey satn kamieniolomu jest gorszy z roku na rok, i juz coraz trudniej cos tam znalesc, jednak po dziurach w ziemi widac ze nadal znajduja sie ludzie, ktorzy kopia za zylamu chryzoprazu. Bylem tam w towarszystwie swojego ojca, ktory kupowal chryzopraz wlasnie ze szklar dla "Agatu" na poczatku lat 80-mdzisiatych.Chcial mi pokazac podobno najwieksza bryle opalu jak byla znaleziona w Polsce, niestey ktos byl szybszy, i z opalu zostaly tylko smetne resztki. Pozatym mielismy klopoty ze zlokalizowaniem ostatniej z odkrywek tej ktora byla najblizej wioski, czy ktos wie czy przed zamknieciem kopalni,prowadzon tam rekultywacje terenu i naprawiano szkody gornicze,moze ja poprostu zasypano? Podsumowujac, chryzopraz ktory wystaje na powieszchnie jest juz tak zwietrzaly i skorodowany ze rozsypuje sie w palcach, tak ze juz sie do niczego nie nadaje, do tego gleboko trudno sie dostac, a chryzopraz na gieldach mineralow robi sie coraz drozszy.