Autor: leszek łaptaszyński (laptasz_at_wroclaw.pios.gov.pl)
Data: Wed 13 Feb 2002 - 09:24:02 MET

a czy sprawdzałeś twardość tych beryli ?

Użytkownik "Bartek Komorowski" <b_komorowski_at_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:20020212141821Z231246-7506+659848_at_f2virt.onet.pl...
> ja osobiscie znalazlem bardzo ladne okazy w drodze do starej przepompowni
w okolicy Jugowa w drodze na zygmuntowke sa pegmatyty i w nich mozna dorwac bardzo ladne okazy do 5 mm jasno zielonkawego berylu o szklistej i przezroczystej barwie jak prawdziwe szmaragdy. ale niestety sa zadkie i ja osobiscie szukalem tam przez 2 dni i znalazlem tylko 20 sztuk rozbijajac mase pegmatytow. ale najwiekszy jaki mam to 9 mm i jest cudownie zielonkawy i przezroczysty.
> o pieknym slupie i regularnych scianach z czubkiem.
> Wystepuje on mam na mysli beryl w charakterystycznym pozolklym
pegmatycie o malej zawartosci kwarcu i glownie ze skaleniami i drobno rozkruszonym w skale muskowtem a nie jak w wiekszosci tam wystepujacych pegmatytow biotytem.
> Latwo znalezc ten kolorowy - prawdopodobnie lekko zwietrzaly pegmatyt ale
trzeba sie duzo po stoku nachodzic.