Autor: Michal Segit (msegit_at_post.pl)
Data: Mon 11 Feb 2002 - 17:19:00 MET

On Mon, 11 Feb 2002, Wojciech Pawlak wrote:
> - zaroweczka halogenowa 10-20W na 12V nie emituje zbyt wiele ciepla
> (napewno nie tyle, zeby moglo to zaszkodzic kamyczkom)
> - mozesz zbudowac sobie instalacje kilku zaroweczek zasilanych z jednego
> zasilacza / prostownika - oszczednosc kabelkow i zajetosci gniazdek w
> scianie (no i jeden zasilacz kosztuje mniej niz x zasilaczy)

...albo podlaczyc 18 takich szeregowo do gniazdka w scianie (tylko ze jak ktoras padnie, to trudniej znalezc- ktora...;) ale zasilacz tez sie grzeje itd. i moze byc niejednokrotnie klopotliwy...)

Natomiast b.dobre parametry (maly pobor pradu, w zwiazku z tym mniej sie grzeja) maja nowsze diody LED. Np. niektore z bialych (wzgledna nowosc, kosztuja kilkanascie zl/sztuka, to nie chyba jest duzo... zalezy jak duza jest ta gablote ;)) swieca "calkiem mocno", co jednak wazniejsze ich swiatlo nie jest takie zoltawe jak zarowek zwyklych, lecz biale (cos +- jak swiatlo ksiezyca). Trzeba tylko odpowiednie kupic (aby takie parametry i swiatlo). Sa rowniez (to tez wzgledna nowosc) diody LED swiecace na niebiesko/fioletowo...
Inne (niektore) kolory sa juz znane od dawna, trzeba uwazac, nie wszystkie pobieraja malo pradu i moga sie grzac... (tak ogolnie rzecz biorac). Dzialaja na napieciu ok. 4V

Na sieci jest o tym troche opisow, polecam (wyszukiwarke)...

pozdrawiam
Michal