Autor: artur (arturdy_at_poczta.onet.pl)
Data: Tue 23 Oct 2001 - 13:27:52 MET DST

Fakt, na mazowszu znalezienie ciekawostek kamienilogicznych nie należy do częstych zjawisk. W przypadku głazu wydaje się to być efektem działania lodowca (podejrzewam morenę denną), który zasięgiem obejmował praktycznie całe Mazowsze. Co zaś ze sobą wlókł - cadyk z Radomska tego nawet do końca nie wie. Zresztą sam najlepiej sobie na to odpowiedziałeś. Natomiast ja, jeżdżąc na ranczo w Wojciechowie k/Przedborza, napotykam systematycznie na różności wszelakie z przewagą krzemieni najprzeróżniejszych, nie wspominając o skrzemienielinach. Pod względem geologicznym - rewelka. W promieniu 15 km znajdujesz północny kraniec Gór Świętokrzyskich reprezentowany przez wzgórza Gór Mokrych (piaskowce, w tym czerwony, ze sporą ilością skamieniałych kości i innej padliny oraz wapienie i skały
żelazonośne). Lasy na wschód od linii Wojciechów - Gustawów (klin
między trasami Przedbórz - Końskie a Przedbórz - Włoszczowa)to z kolei całkiem spora ilość żwirowisk, najczęściej podtopionych, ale z ciekawymi układami piaskowce-brekcje-zlepieńce-wapienie ze skamieniałościami. Nie wspomnę o grzybach zbieranych przy pomocy kosy. Jedyną wadą tych okolic jest to, że nawet tuziemcy nie znają odkrywek, więc dotarcie do ciekawych znalezisk może być nieco utrudnione. Nie spotkałem też jeszcze dobrej mapy, no chyba że pozostało coś gdzieś po partyzantach tłumnie zamieszkujących onegdaj tameczne lasy. A tak a propos ciekawostek znajdowanych w dziwnych miejscach. Swego czasu znalazłem na polach koło swojego domu skamieniałą kość (chyba
żebro, bo plaskata była) na dolomicie. Jako, że po zadziałaniu na
kostkę HCl-em nie było żadnej reakcji przypuszczam, że magnez wyrugował wapień ze skamieniałości. Niestety, potomek mój roz...walił znalezisko, za co został po ojcowsku skarcony, a sam zaczął (z sukcesami) szukać kamoli. Najwięcej zaś skamieniałej gadziny w postaci skorup mięczaków znalazłem całkiem przypadkiem w odkrywce między Zbrosławicami a Kamieńcem k/Tarnowskich Gór. Istny raj - co kopniesz nogą, to okazuje się być kawałkiem gadziny prehistorycznej. Jako, że jest to całkiem nowe znalezisko, nie mam jeszcze poklasyfikowanych skorupek. A jako, że w tych okolicach dolomit i wapień były podstawowymi materiałami budowlanymi, czasami mam ochotę wyrąbać kawałek podmurówki z chałupy, takie okazy ludziska w chałupy wmurowywali. Zresztą w mojej ulubionej knajpie blaty stolików zrobione są z wapienia muszlowego. Są bomba, tylko piwo szybko pić trzeba, bo szklanka się chybocze.
Zaś najpiękniejszy kawałek pirytu na węglu znalazłem w lesie koło Tworoga. Okazało się, że gajowy utwardzał dukty leśne kamieniem z hałd pokopalnianych. dokładnie z hałdy w Bytomiu, dokładnie między Bytomiem a Radzionkowem, zasoby ŚP KWK Powstańców Śląskich. Dla wegetarian zabawa przednia - lepidodendrony, sigillarie, stygmarie, miłorzęby i paprotki ze skrzypami. Spory kawałek drogi przez to mam w domu ;-). Natomist w czasie rejsu po Solinie (dokładnie) spotkałem się osobiście z piaskowcem nasączonym ropą (niezbyt duży kawałek, smród zaś wyraźny). W Bieszczadach takoż (Szmaragdowe Jeziorko) kawałki łupków i piaskowców z wyraźnymi laminami węgla i skarbonizowanymi roślinkami. Jak więc sam widzisz znalezienie czegoś w dziwnym miejscu jest fajne, ale znacznie bardziej pasjonujące jest dochodzenie skąd w tymże miejscu znalezisko się wzięło.
Gdybyś chciał poznać trochę więcej szczegółów - mój priv jest do stałej dyspozycji: arturdy_at_poczta.onet.pl. Pozdrawiam,
Artur Dybowski

--

Zamów odbitki ze zdjęć cyfrowych lub archiwum zdjęć na CD!
[ http://lab.foto.onet.pl/laboratorium.html ]