Autor: Michal Segit (msegit_at_post.pl)
Data: Fri 19 Oct 2001 - 15:01:12 MET DST

Witam

From: <bialaczekoladka_at_poczta.onet.pl>

Naprawde
szukaj ksiazek typu- vademecum zbieracza kamieni szlachetnych i ozdobnych.

Tia... Tylko nie ma co ukrywac, iz dla osoby nie majacej kontaktu z mineralogia opanowanie tej tematyki jest problemem szczegolnie czasu i praktyki... Wychwycenie roznic i wylapanie tych najistotniejszych z literatury nie jest takie proste z marszu, wymaga na ogol dluzszego rozeznania...

Moja propozycja opisu najistotniejszych cech niektorych z ponizszych - moze cos pomoze...? :

twardosc 1 (czyli b. mala; skala porownawcza Mohsa), "tlusty" w dotyku, rozne barwy, lupliwosc doskonala (+-plytkowa)

tw. 2, bialy/przezroczysty kruchy
powyzsze daja sie zarysowac paznokciem (tw. ok. 2.5)

tw. 3, bialy (ew. inny jesli domieszki), to on buduje skaly wapienne -> rozpoznawanie...

tw. 4, rozne barwy

tw. 5, ogolnie grupa mineralow
powyzsze dadza sie zarysowac kawalkiem stali (tw. ok. 5.5, czasem ortoklaz a nawet kwarc ew. tez, jesli bardzo dorba utwardzana, ale to rzadko...)
pozostale o wiekszej twardosci rysuja np. szklo (przeciez np. diamentem sie je przecina). Potencjalnie kazdy nastepny powinien rysowac poprzedni, ale to teoria...

tw. 6, skalen (KAlSi3O8, podobny do plagioklazow j.n., z wyj. barwy, bo wskutek drobnych domieszek Fe2O3 jest najczesciej +-rozowy)

tw. 7, potencjalnie najczestszy, na ogol bialy/przezroczysty, czasem roznobarwny (domieszki i in.)

tw. 8

tw. 9

tw. 10

I tu koniec zestawienia, to wyzej to wlasnie uklad skali Mohsa, mineraly wzorcowe.

tw. ok. 3, ciemny (+-czarny), lupliwosc doskonala plytkowa, polysk na plaszczyznach lubpliwosci

??????
pewnie 'muskowit' - podobny do biotytu pod wzgledem wlasc., to on wlasnie jst najpopularniejsza taka 'srebrzysta' mika, spotykana np. w granitach w Tatrach

??
raczej 'piroksen' (pirokseny) - grupa mineralow, najczesciej ciemne, czarne, tw. ok. 6, lupliwosc wyrazna

(-e) grupa mineralow, podobne do piroksenow, na tym poziomie trudno od nich odroznialne

tw. 6-6.5, zolty/zoltawy ("zloto glupcow"), polysk metaliczny (to jest FeS2), stosunkowo (np. wzgledem powyzszych) ciezki (gestosc)

'siarka rodzima' - tw. 2, zotla, troche smierdzi (hydrolizuje na powietrzu - wilgoc), szczegolnie rece po dluzszym dotykaniu jej...;)

raczej 'sfaleryt' - tw. ok.4, bardzo rozne barwy, reszta podobnie do pirytu, to tez siraczek (ZnS)

odmiana kwarcu, bardziej matowy, mniejsza twardosc, niewyrazny przelam...

(-y) podgrupa mineralow (w wiekszej grupie skaleni) ciagly szereg od NaAlSi3O8 do CaAl2Si2O8, czesto jasne (np. biale, lub ciemniejsze), tw. ok.6, lupliwosc doskonala, dla niedoswiadczonych moga byc slabo odroznialne od kwarcu...

pozdrawiam
Michal Segit

PS. Monika ustaw sobie (na poczta.onet via www da sie) lamanie linii tekstu po ok. 68 znakach. Bez tego utrudniasz innym odbiorcom czytanie, jak tez i odpowiadanie na Twoj list... pzdr

--
- Przepisz to ! - Na piatek ? - Nie, na komputerze...  (by Yanishek)