Autor: Anna Jednoróg (jednorozec_at_wp.pl)
Data: Mon 24 Sep 2001 - 19:33:04 MET DST

bialaczekoladka_at_poczta.onet.pl napisał / wrote:

> Na poczatku chcialabym uswiadomic wszystkich, kim jestem:
kolekcjonuje mineraly od kilku lat (ja mam 19- stara jestem, nie?)i akurat teraz potrzebuje zdjec oraz informacji o powstawaniu mineralow, poniewaz pisze na ten temat prace do szkoly. Z gory dzieki
> Monika Kertowska
> bialaczekoladka_at_poczta.onet.pl

Minerał to taka faza krystaliczna, ktora powstala w wyniku naturalnych czynnikow geologicznych lub kosmologicznych. Ma on okreslony sklad chemiczny (sklad moze zmieniac sie w przedziale pewnych wartosci)i stale cechy fizyczne, zalezne od kierunku badania. Mineraly skal magmowych powstaja w wyniku krystalizacji magmy.Dzieli sie na min. skalotworcze (sa to mineraly stanowiace podstawowy skladnik skal, sa to skalenie, kwarc, pirokseny, amfibole, miki) i akcesoryczne (poboczne, moga wystepowac w skale lecz nie decyduja o jej klasyfikacji).
Mineraly skal osadowych dzieli sie na allogeniczne-powstaja poza srodowiskiem tworzenia sie skal osadowych,a dostaja sie do tego srodowiska w wyniku mechanicznego wietrzenia roznych skal oraz autogeniczne-powstaja poprzez wytracanie z roztworow(halit-sol kamienna, gips), w wyniku procesow biochemicznych czy innych. Mineraly skal metamorficznych moga pochodzic ze skal pierwotnych (magmowych lub osadowych) lub w wyniku metamorfizmu. Sa to czesto mineraly silnie przeobrazone, czesto zachodzi zmiana skladu chemicznego i nastepuje przejscie jednych mineralow w inne. To tak w telegraficznym skrocie o powstawaniu mineralow, bez wglebiania sie w szczegoly. Mam nadzieje, ze do czegos Ci sie to przyda.
Pozdrawiam
AJ
Ps. Jezeli popelnilam jakas gafe to prosze o poprawienie bledow.

35% TANIEJ! Giant, Sanyo, Timex. Tylko na aukcjach WP! < http://aukcje.wp.pl/partnerzy/ >