Autor: Jacek Nowak (jac_now_at_poczta.onet.pl)
Data: Sun 10 Jun 2001 - 21:29:12 MET DST

> W ostatni weekend czerwca lub pierwszy lipca chcemy jechać w Góry
Kaczawskie
> koło Jeleniej Góry do nowoodkrytych jaskiń Połomu i kopalni arsenu i
złota -
> starej - w celu penetracji i zrobienia zdjęć
> szukamy osoby , osób majacych auto i skłonnych dołaczyć do wyprawy
> w zamian użyczymy sprzetu speleo
> Arek i Maciek z Katowic
>
> Kilkakrotnie byłem w kopalni, o której mowa w tej informacji. Jest to
obiekt technicznie ciężki i niebezpieczny, dlatego uważam, że zabieranie do niego osób bez doświadczenia jest lekkomyślne. Jeżeli ktoś nie ma sprzętu speleo, to nie ma też umiejętności posługiwania się nim. Nauka pływania na głębokiej wodzie (albo się nauczy albo utonie) nie jest w moim stylu dlatego ostrzegam ewentualnych chętnych przed tym obiektem. Jest on bardzo ciekawy mineralogicznie, występuje tam różnorodna mineralizacja siarczkowa jak również wielka ilość minerałów wtórnych, powstających współcześnie. Są wśród nich siarczany Fe, Cu, węglany, wodorotlenki Fe, bezpostaciowe substancje mineralne. Większość z nich występuje w formie nacieków i naskorupień barwy brunatnej (minerały Fe) oraz niebieskawej (minerały Cu). Nie nadają się one zbytnio na eksponaty do kolekcji, gdyż są bardzo kruche, ale tam w podziemiach robią niesamowite wrażenie. W niektórych miejscach występują pozostałości niewyeksploatowanych siarczków. Były to głównie siarczki i siarkosole arsenu i miedzi, ale nie tylko. Napotkać można tam także pamiątki po robotach górniczych.

    Wejście do obiektu odbywa się poprzez zjazd na linach z użyciem sprzętu speleologicznego niezabezpieczonym szybem Luis. Obecnie (gdy byłem tam ostatni raz) był on dostępny do głebokości około - 95, - 100 m. dalej zalegały wraki kradzionych samochodów (cała długość szybu wynosi około 192 m) Obecnie dostępne są 3 z 5 poziomów eksploatacyjnych. Istnieje też perspektywiczne przejście na niższe poziomy, ale podobno gasną tam światła (zbyt mało tlenu w powietrzu?) więc nie polecam ich penetracji. Jeszcze raz pragnę powiedzieć, że ten bardzo ciekawy mineralogicznie obiekt może być zwiedzany przez osoby mające conajmniej dobre obeznanie ze speleologią. Ktoś kto nie ma podobnych doświadczeń niech raczej pozostanie przy poszukiwaniu minerałów na ziemi, tam też jest wiele ciekawych miejsc do zwiedzenia.

                        Pozdrawiam wszystkich Listowiczów

                                    Jacek Nowak

--

Kamera wideo Sony, 5000 zł