Autor: Tomasz Bajda (bajda_at_geolog.geol.agh.edu.pl)
Data: Thu 24 Aug 2000 - 09:49:55 MET DST

Waldemar Rafalski napisal:

>Szanowni Subskrybenci,
>
>prosze o pomoc w sytuacji, ktora nazwalbym "byciem w kropce":
>Od pewnego czasu prowadzimy z kilkoma osobami spor o istnienie czegos
>takiego jak "lupek BITUMICZNY". Jedni twierdza, ze taki mineral nie
>istnieje, drudzy - wprost przeciwnie. Prosze o jasna odpowiedz z podaniem
>zrodla: istnieje czy nie i czym sie rozni od lupka "nie-bitumicznego".
>(Zwolennicy tezy o istnieniu mowia, ze sie nadtapia przy podgrzewaniu).
>Na marginesie pojawila sie dyskusja czy jezeli istnieje czy mozna "to"
>nazwac mineralem.

> [...]

    Zacznijmy od tego, ze lupek bitumiczny, to nie jest mineral, tylko zbior mineralow i zwiazkow organicznych mniej lub bardziej przeobrazonych; czyli, ze ogolnie jest to skala. No i oczywiscie istnieje jak najbardziej i to w znacznych ilosciach.

    Wg. Ryki i Maliszewskiej (1991. Slownik petrograficzny. Wyd. Geol., Warszawa) Lubek bitumiczny, to lupek ilsaty, czyli charakteryzujacy sie lupkowatoscia, o barwie czarnej lub ciemnoszarej. Jest bogaty w pirobituminy, czyli produkty przemian metamorficznych ropy naftowej i substancji pochodzacych z przemian ropy naftowej w strefie wietrzenia. Pirobituminy sa substancjami nietopliwymi, rozkladajacymi sie przy ogrzaniu, odpornymi na dzialanie rozpuszczalnikow organicznych.

    Wg Chodynieckiej i in. (1993. Mineralogia i petrografia dla gornikow. Slask. Wyd. Tech., Katowice) Lupki bitumiczne, to skaly ilaste lub ilasto-wapienne zawierajace znaczne ilosci substancji organicznej, ktora ulegla przemianie w pirobituminy (patrz wyzej). L. bitumiczne podgrzane do temp 300-400 stopni Celcjusza w zamknietych retortach wydzielaja produkt zwany olejem skalnym (olej lupkowy) lub prasmole. Z oleju skalnego po dalszej przerobce mozna otrzymac oleje i smary podobne do tych, ktore uzyskuje sie z ropy naftowej. Po opisanej destylacji lupkow pozostaja skaly porowate, ktorewykorzystuje sie w budownictwie, jako kruszywo. Z lupkow bitumicznych mozna odzyskac nie tylko olej wykorzystywany w przemysle chemicznym, ale i mozna je spalac, jak wegiel, jako ze sa to zlupkowacone wegle sapropelowe, czyli wegle odpowiadajace stopniowi uweglenia torfom, weglom brunatnym i kamiennym......... ale to jest inny watek i chyba nie tego dotyczylo pytanie.

  Co do roznicy miedzy lupkiem bitu- a nie-bitumicznym, to widac jasno, ze nie-bitumiczny, to lupek nie zawierajacy pirobituminow, czyli kazdy inny lupek ilasty, ktorych jest od groma i troche.

    Mam nadzieje, ze rozjasnilem nieco sprawe.

            Tomasz Bajda

--
Chcesz otrzymywac newsy poczta elektroniczna ? Sprawdz http://www.newsgate.pl