Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Fri 28 Jul 2000 - 17:13:41 MET DST

> W tym przypadku GIF zajmowal 4 do 5 x wiecej kB. Prowalem.
>
> A Ty?

Prosze bardzo, umiescilem w katalogu Hogena: http://pc69.wbc.lublin.pl/Mineraly/Ftp/UpLoad/Fotografie/HOGEN/ pliki mojego wyrobu, zeby udowodnic, ze jak sie chce i umie to mozna... Ale prosze sie nie obrazac, pisze o tym wszystkim tutaj po to, zeby jakosc umieszczanych na naszym serwerze ftp prac byla coraz lepsza (dla tych, ktorzy maja czas i/lub checi).

A wiec porownajmy:
Twoj plik Map.JPG zajmuje 84k

Moj plik MAPsmall 16.gif zajmuje 71k i jak chyba kazdy to potwierdzi jest o wiele lepszej jakosci niz odpowiadajacy mu plik jpg. Co wiecej mozna go jeszcze bardziej zmniejszyc do 25k (plik MAPsmall 2.gif ), tyle ze wowczas jego jakosc jest gorsza.

Natomiast do wydrukow najlepiej nadaje sie plik MAP.gif o wielkosci 73k - w przegladarce co prawda ze wzgledu na jego rozdzielczosc nie zmiesci sie on u wiekszosci z nas na ekranie, ale uzytkownicy MS IE wystarczy jesli klikna na nim prawym guzikiem myszy i wowczas pojawi sie menu a w nim opcja pomniejsz. Po zmniejszeniu nie wyglada on lepiej niz kiepskiej jakosci plik MAPsmall 2.gif, ale prosze go wydrukowac, a wowczas otrzymamy kopie takiej jakosci jakbysmy odbijali strone z tej ksiazki na kserokopiarce (czego nie mozna powiedziec o wydruku z pliku Map.jpg lub pliku MAPsmall 2.gif (w tym ostatnim wystapi pikselizacja przy wydruku tego pliku na cala strone kartki)).

Jeszcze dla porownania z innymi umiescilem tam plik: MAP.pdf (89k), pdf mogloby byc szczegolnie przydatne gdyby oprocz tekstu na stronie byly fotografie lub skomplikowane rysunki (ew. mozna tez zamiast pliku pdf utworzyc plik gif lub png z wieksza liczba stopni szarosci).

To tyle jesli chodzi o zabawe z grafika.

> Zgadzam sie co do uwag zwiazanych z Prawem Autorskim:
> rozwazalem nawet zaproponowanie Autorowi usuniecia tych
> plikow z FTP. Pozostawiam ta propozycje do przemyslenia.

Sadze, ze mozna to uznac za duzy cytat i pozostawic, a gdyby autor sadzil inaczej i nie wyrazil zgody na udostepnianie wowczas sie te pliki usunie. Nie sadze jednak aby to nastapilo, gdyz prawdopodobnie autorzy uznaja, ze to przeciez swietna reklama ich ksiazki. :)

> Co do OCR: tez o tym myslalem, ale nie posiadam; kosztowaloby
> mnie dotarcie do niego nieco czasu, a czulem presje czasu ze
> strony Grupowiczow.

Brak czasu to najwiekszy problem, ale jesli chodzi o OCR to *pelna i darmowa* wersja 3.2 Recognity byla oferowana na ktoryms z tegorocznych CD-ROMow Entera.

> Bardziej ogolnie: w przypadku "szlifowania" plikow zawsze
> pozostaje kwestia nie tylko natury czysto technicznej, ale i
> ekonomicznej: w koncu taka zabawa kosztuje nieco czasu
> i trzeba wywazyc, czy dalsza zabawa oplaca sie w porownaniu z
> osiaganymi wynikami, a nie zawsze mozna obiektywnie to ocenic.
> W tym przypadku tak wypadlo.

OK. Rozumiem...

> Gdyby to bylo dla strony WWW odwiedzanej dziesiatki razy
> dziennie, no nawet tygodniowo... A byl to "wniosek

Jasne... w porzadku (chociaz strona mineralow nie jest znowu odwiedzana az tak rzadko - w poprzednim tygodniu byla odwiedzana 72 razy, a w obecnym (od poniedzialku do chwili obecnej) 53 ).

> Poza tym bawic sie z plikiem mozna dlugo i na rozne sposoby, a
> kazdy bedzie mial swoich zwolennikow i przeciwnikow.

Well... sa tez pewne w miare obiektywne kryteria oceny jakosci wygladu.

> Pozdrawiam zyczac wszystkim jak najmniej "zawirowan",
> "krecenia..", a jak najowocnieszej rzeczowej dyskusji

Co do nieszczesnego 'krecenia proca', to wyniklo to z tego, ze dobrze znany w usenecie awanturnik Dariusz vel Expert postanowil wyslac swoj prowokacyjny post na kilka grup usenetowych, a mianowicie pl.misc.elektronika, pl.rec.mineraly, pl.sci.chemia i jako ze jestesmy sprzezeni z grupa pl.rec.mineraly, a post Experta byl crosspostem, wiec otrzymywalismy na naszej liscie posty wysylane przez uzytkownikow rowniez pozostalych dwoch grup. Tak wiec nie martw sie Beeper, te osobniki, ktore Ciebie i pozostalych listowiczow tak zbulwersowaly nie zapisaly sie, na szczescie, na nasza liste lecz pochodzily glownie z pl.misc.elektronika .

Pozdrawiam i zycze niczym juz nie zmaconej dyskusji zgodnie z tematyka listy.

Andrzej Kasperowicz
mineraly & chemfan list-owner
http://www.man.lodz.pl/MINERALY/
http://www.man.lodz.pl/CHEMFAN/